Psikolojik antropoloji yaklaşımıyla beynin evriminde bilinçli farkındalık

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14687/jhs.v19i3.6321

Keywords:

conscious awareness, evolution, free will, psikolojik antropoloji, evrim, özgür irade, psychological anthropology, bilinçli farkındalık

Abstract

Psychological anthropology examines the relationship across culture and personality. In this study, the state of conscious awareness and the free will that forms the basis for it are evaluated from various perspectives in the development process of the brain. In which direction has the brain evolved, is conscious awareness and therefore free will possible? Is consciousness determined by the laws of nature, or is mindfulness chosen by free will? To reach the solutions that conscious will provide, these questions need to be answered and all the necessary methods need to be created. It is accepted that free will is a state of following the rules. Otherwise, society and cultural systems cannot emerge in any way. As a result, the perception of free will is thought to be a fundamental dynamic that creates social structure by providing an evolutionary advantage. Homo Sapiens has evolutionarily developed a perception of free will. Thus, it has been possible to make decisions and put them into practice to determine the best options in the struggle for survival and reproduction and to evaluate them more efficiently.

Özet

Psikolojik antropoloji, kültür ile kişilik arasındaki ilişkiyi incelemektedir. Bu çalışmada beynin gelişme süreci içinde bilinçli farkındalık ve ona zemin teşkil eden özgür iradenin durumu çeşitli açılardan değerlendirilmektedir. Beyin hangi yöne doğru evrilmiştir, bilinçli farkındalık ve dolayısıyla özgür bir irade mümkün müdür? Bilinç, doğa yasaları tarafından determine bir şekilde mi üretilmektedir, yoksa bilinçli farkındalık bir özgür irade ile tercih edilmekte midir? Farkındalığın sağlayacağı çözümlere ulaşmak için bu soruların yanıtlanarak gerekli yöntemlerin oluşturulması gerekmektedir. Özgür iradenin bir kurallara uyulması durumu olduğu kabul edilmektedir. Aksi taktirde toplum ve kültürel sistemler herhangi bir şekilde ortaya çıkamaz. Sonuç olarak, özgür irade algısının evrimsel bir avantaj sağlayarak toplumsal yapıyı meydana getiren temel bir dinamik olduğu düşünülmektedir. Homo Sapiens’te evrimsel olarak bir özgür irade algısı gelişmiştir. Böylece hayatta kalma ve üreme mücadelesinde en iyi seçeneklerin saptanması ve daha verimli bir şekilde değerlendirilebilmesi için karar almak ve uygulamaya koymak mümkün olmuştur

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

M. Cüneyt Birkök, Sakarya University

Mehmet Cüneyt Birkök, Ph.D.

Sakarya University
Faculty of Education
Department of Educational Sciences
Hendek Sakarya - TURKEY

 

References

Anderson, P. W. 1972. “More Is Different: Broken symmetry and the nature of the hierarchical structure of science.” Science 177(4047):393-96. doi: 10.1126/science.177.4047.393.

Baumeister, Roy F. 2013. “Do You Really Have Free Will?” Slate, Eylül 25.

Bengson, Jesse J., Todd A. Kelley, Xiaoke Zhang, Jane-Ling Wang, ve George R. Mangun. 2014. “Spontaneous Neural Fluctuations Predict Decisions to Attend”. Journal of Cognitive Neuroscience 26(11):2578-84. doi: 10.1162/jocn_a_00650.

Bock, Philip K. 2001. İnsan davranışının kültürel temelleri: Psikolojik Antropoloji.

Bourget, David, ve David Chalmers. 2020. “Philosophers on Philosophy: The PhilPapers 2020 Survey”. Geliş tarihi 05 Haziran 2022 (https://survey2020.philpeople.org/).

Ghose, Tia. 2014. “Free Will May Just Be the Brain’s ‘Background Noise,’ Scientists Say”. Livescience.Com. Geliş tarihi 06 Haziran 2022 (https://www.livescience.com/46411-free-will-is-background-noise.html).

Güvenç, Bozkurt. 2016. “R-Kompleks”. Herkese Bilim Teknoloji. Geliş tarihi 01 Haziran 2022 (https://www.herkesebilimteknoloji.com/yazarlar/bozkurtguvenc/r-kompleks).

Hall, Calvin S. 2010. Freudyen psikolojiye giriş. İstanbul.

Harari, Yuval Noah. 2015. Hayvanlardan tanrılara sapiens: İnsan türünün kısa bir tarihi.

Harris, Sam. 2012. Free Will.

Ie, Amanda, Christelle T. Ngnoumen, ve Ellen J. Langer, ed. 2014. The Wiley Blackwell Handbook of Mindfulness. Chichester, West Sussex: Wiley Blackwell.

Langer, Ellen J. 1989. Mindfulness.

Libet, Benjamin, Curtis A. Gleason, Elwood W. Wright, ve Dennis K. Pearl. 1983. “Time of Conscious Intention to Act in Relation to Onset of Cerebral Activity (readiness-Potential): The Unconscious Initiation of a Freely Voluntary Act”. Brain 106(3):623-42. doi: 10.1093/brain/106.3.623.

Rousseau, Jean-Jacques. 2013. Toplum sözleşmesi.

Sagan, Carl. 2007. Kozmos Evrenin ve Yaşamın Sırları.

Smith, Kerri. 2011. “Neuroscience vs Philosophy: Taking Aim at Free Will”. Nature 477(7362):23-25. doi: 10.1038/477023a.

Wynn, Karen. 2019. “Are Babies Capable of Making Moral Judgements?” Geliş tarihi 01 Haziran 2022 (https://www.pbs.org/wgbh/nova/video/babies-making-moral-judgements/).

Downloads

Published

2022-09-10

How to Cite

Birkök, M. C. (2022). Psikolojik antropoloji yaklaşımıyla beynin evriminde bilinçli farkındalık. Journal of Human Sciences, 19(3), 505–513. https://doi.org/10.14687/jhs.v19i3.6321

Issue

Section

Anthropology