The forms of consuming and making sense of the music heritage: The retro in popular music

Müzik mirasını tüketme ve anlamlandırma biçimleri: Popüler müzikte retro

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14687/jhs.v19i1.6194

Keywords:

Popular music, popular culture, retro marketing, nostalgia, Popüler müzik, popüler kültür, retro pazarlama, nostalji

Abstract

The concept of the retro marketing which has an important role in commercializing the popular culture heritage is a strategy that constitutes the popular culture’s validity and continuity via the music productions evoking its periodic conditions. This strategy which is made up by means of the historical climate of the popular music, various music productions, artist or popular characters creates a kind of commercial meaning areas by utilizing the effect the music’s effect on the masses on the purpose of managing and directing these meanings inclusive of some various expectations. At this point, while the nostalgic meaning contents which trace to the life-world of the past have become the income materials, the dimension reflecting on the side of the audience is related to the world of the meaning based on the social, historical, cultural perspectives and popular culture. However, the semantic quality drawn attention here is reinterpreting the life conditions of the past with the modern-day perspective, producing and constructing the retrospective meaning with the modern-day current thought rather than the realities at the periods of time which indicate the past. In the study, it is focused on the music heritage which has passed from the repeated filter of the retro marketing concept, and the commercial, social and individual reflections of the retrospective thought forms that have occurred on the basis of music.

​Extended English summary is in the end of Full Text PDF (TURKISH) file.

Özet

Popüler müzik mirasının ticarileştirilmesinde önemli bir rol oynayan retro pazarlama konsepti, popüler kültürün dönemsel koşullarını çağrıştıran müzik üretimleri üzerinden geçerliliğini ve sürekliliğini oluşturan bir stratejidir. Popüler müziğin tarihsel iklimi, çeşitli müzik üretimleri, sanatçı ya da popüler karakterler kanalıyla oluşturulan bu strateji, anlam üretme, bu anlamları çeşitli beklentiler dahilinde yönetme ve yönlendirme amacıyla müziğin kitleler üzerindeki etkisinden faydalanarak bir nevi ticari anlam sahaları yaratır. Bu noktada geçmişin yaşam dünyasına uzanan nostaljik anlam içerikleri ticari cephede birer rant malzemesi olurken dinleyici cephesine yansıyan boyut, toplumsal, tarihsel, kültürel perspektiflerle ve popüler kültüre dayalı anlam dünyasıyla bağlantılıdır. Ancak burada dikkat çekilen anlamsal nitelik, geçmişin yaşam koşullarını bugünün perspektifiyle yeniden yorumlamak ve geçmişe işaret eden zaman dilimlerindeki gerçekliklerden ziyade bugünün güncel düşüncesiyle geriye dönük anlam üretmek ve inşa etmektir. Çalışmada retro pazarlama konseptinin yinelenen süzgecinden geçen popüler müzik mirasına odaklanılmış ve müzik üzerinden oluşan geçmişe dönük düşünce biçimlerinin ticari, toplumsal ve bireysel yansımaları betimsel bir karakterle incelenmiştir.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Fulya Soylu Bağçeci, Niğde Ömer Halisdemir Üniversitesi

Dr. Öğretim Üyesi, Niğde Ömer Halisdemir Üniversitesi Türk Musikisi Devlet Konservatuvarı Müzikoloji Bölümü

References

Altınbüken, E. (2010). Theory And Application Of Musical Hybridisation: The Use Of Atonal Harmony With Textures, Rhythmic Patterns And Musical Forms Of Popular Music. (Yayımlanmamış doktora tezi). Istanbul Technical University/Institute Of Social Sciences, İstanbul.

Bennet, A. (2005). Editorial: Popular Music and Leisure. Leisure Studies, Vol. 24, No. 4, 333–342, doi: 10.1080/02614360500200656

Brackett, D. (1995). İnterpreting Popular Music, Cambridge University Press, Australia. Brown, S. (1999). Retro‐marketing: Yesterday’s tomorrows, today!. Marketing Intelligence & Planning, 17(7), 363–376.

Brown, S., Kozinets, R. V., Sherry, J. F. (2003). Sell Me the Old, Old Story: Retro Marketing Management and the Art of Brand Revival, Journal of Customer Behavior, 2 (june), 85-98.

Burkhart, B. (2017). Popular Music Analysis and Social Semiotics: The Case of the Reggae Voice. Julia Merrill (Ed), Popular Music Studies Today içinde (pp. 43-52). Springer VS: Germany

Dauncey, H., Tinker, C. (2014). Popular Music Nostalgia . Volume! La revue des musiques populaires. Vol: 11, Issue: 1, 8-17.

Ela, E. D., Güler, M. A. (2016). Müziğin izinde: Türkiye’de 1980’den günümüze rock müzik ve sosyal haklar, Yayınlanmamış Çalışma.

Erol, A. (2000). Kültürel Kimlik Bağlamında Popüler Müzikte Anlam. Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Müzik Bilimleri Anabilim Dalı, İzmir.

Frith, S. (2003). Music and Everyday Life. Marvin Clayton, Trevor Herbert, Richard Middleton (Ed), The Cultural Study of Music içinde. New York: Routledge.

Frith, S. (2007). Taking Popular Music, Ashgate Publishing Limited.

Hallegatte, D., Ertz, M., Marticotte, F. (2018). Blending the past and present in a retro branded music concert: the impact of nostalgia proneness. Journal of Product & Brand Management, 27 (2).

Konyar, H. (2011). Yeni müzik kültüründe hâkim küresel kültür ile “öteki” kültürler arasında kurulan yeni ilişkilerle Türkiye’deki yeni pop müzik kültürünün değerlendirilmesi. 38. ICANAS Uluslararası Asya ve Kuzey Afrika Çalışmaları Kongresi Kitabı içinde (II.Cilt: 435-455). Ankara.

Merwe, P.V.D. (2002). Origins of the Popular Style: The Antecedents of TwentiethCentury Popular Music. Clarendon Press, Oxford.

Odabaşı, Y. (2012). Postmodern Pazarlama. MediaCat Kitapları, İstanbul.

Özbek, M. (1991). Popüler Kültür ve Orhan Gencebay Arabeski. İletişim Yayınları, İstanbul.

Pınarbaşı, F., Türkyılmaz, C. A. (2017). Retro Marka Deneyiminin Yeniden Satın Alma Niyeti ve Marka Bağlılığı Yaratmadaki Rolü. İşletme & Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, 6 (2): 13-25.

Schindler, R. M., Holbrook, M. B. (2003). Nostalgia for Early Experience as a Determinant of Consumer Preferences. Psychology and Marketing, 20 (4), 275–302.

Schütz, A. (2018). Fenomenoloji ve Toplumsal İlişkiler. Heretik Yayınları, Ankara.

Stone, A. (2016). Meaning and affect in popular music. A. Stone (Ed.), The value of popular music: An approach from post-kantian aesthetics içinde (pp. 173–211). Nova York, NY: Springer International Publishing.

Van der Hoeven, A. (2014). Remembering the popular music of the 1990s: Dance music and the cultural meanings of decade-based nostalgia. International Journal of Heritage Studies, 20(3): 316–30.

Van der Hoeven, A. (2018). Songs that resonate: the uses of popular music nostalgia. In S. Baker, C. Strong, L. Istvandity, and Z. Cantillon (eds.). The Routledge Companion to Popular Music History and Heritage (pp. 238-246). Abingdon: Routledge.

Wilson, J. L. (2014). Nostalgia: Sanctuary of Meaning. University of Minnesota Publishing, Minneapolis, Minnesota, USA.

Downloads

Published

2022-02-22

How to Cite

Soylu Bağçeci, F. (2022). The forms of consuming and making sense of the music heritage: The retro in popular music: Müzik mirasını tüketme ve anlamlandırma biçimleri: Popüler müzikte retro. Journal of Human Sciences, 19(1), 27–37. https://doi.org/10.14687/jhs.v19i1.6194

Issue

Section

Music