The learnability level of rhythm named “zencîr usûlü” with Dalcroze teaching method in Turkish music rhythm education

Türk mûsıkîsi usûl eğitiminde Dalcroze öğretim yöntemi ile zencîr usûlünün öğrenilebilirlik düzeyi

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14687/jhs.v18i2.6101

Keywords:

Education, Music, Dalcroze teaching method, Turkish music, rhythm (zencîr usûlü), Eğitim, Müzik, Dalcroze öğretim yöntemi, Türk mûsıkîsi, Zencîr usûlü

Abstract

In this study, by using the Dalcroze teaching method in the education of special talented students, practices focused on the perception of the Turkish musical “zencîr usûlü” with the support of the musical element and the determination of the level of learnability. However, with the applied curriculum, it is aimed to develop rhythmic perception and musical sensitivity by using interdisciplinary method technique and Dalcroze teaching method technique.

The subject study group of the study was formed from the students of the music department studying in Akhisar Science and Art Center affiliated to the Ministry of National Education. In this study; A curriculum suitable for students' levels was prepared by foreseeing that gifted students grasped and progressed in a process three times faster than their peers, and that many activities would be easier for them than their peers. Based on the saying "Body movement with music is one, it cannot be separated" mentioned in Ancient Greece, the evaluation of the teaching technique we envisioned with the Turkish musical procedural technique, the pre-test post-test experimental design with control group Handled using. In order to determine whether there is a significant difference between test results, Mann - Whitney U Test, and "SPSS 20" package program was used for pre-test and post-test results. In order to determine the reliability of the study, an expert opinion form regarding the rubric and rubric was used at the pre-test and post-test stages. In the control group, the lessons were taught with the traditional teaching system, while in the experimental group, the teaching model was handled. According to the findings obtained in the study, it was determined that the experimental group in which the teaching model based strategies were applied was more successful than the control group in which the traditional method technique was used.

 

Özet

Bu çalışmada, özel yetenekli öğrenci eğitiminde Dalcroze öğretim yöntemi kullanılarak, Türk mûsıkîsi zencîr usûlünün müzik unsuru ile desteklenerek algılanması ve öğrenilebilirlik düzeyinin tespiti üzerinde yoğunlaşılan uygulamalar yapılmıştır. Bununla birlikte, uygulanan öğretim programıyla disiplinlerarası yöntem tekniği ve Dalcroze öğretim yöntem tekniği kullanılarak ritmik algı ve müzikal duyarlılığın geliştirilmesi amaçlanmıştır.

Araştırmanın denek çalışma grubu, Milli Eğitim Bakanlığına bağlı Akhisar Bilim ve Sanat Merkezinde öğrenim gören müzik bölümü öğrencilerinden oluşturulmuştur. Bu araştırmada; özel yetenekli öğrencilerin, yaşıtlarına göre normalden üç kat daha hızlı bir süreçte konuyu kavradıkları ve ilerledikleri, yaşıtlarına göre pek çok etkinliğin onlara daha kolay gelebileceği ön görülerek öğrencilerin seviyelerine uygun bir öğretim programı hazırlanmıştır. Antik Yunan’da zikredilen “Müzikle beden hareketi birdir, ayrılamaz” sözünden yola çıkarak, Türk mûsıkîsi usûl icra tekniği (meşk sistemi) ile öngördüğümüz öğretim tekniğinin değerlendirmesi, söz konusu tekniğin, bedensel hareket ve koordinasyon eşliğinde uygulandığı ön test son test kontrol gruplu deneysel desen kullanılarak ele alınmıştır. Test sonuçları arasında anlamlı bir fark olup olmadığını belirlemek amacı ile Mann - Whitney U Testi, ön test ve son test sonuçlarında ise “SPSS 20” paket programı kullanılmıştır. Çalışmanın güvenirliğinin tespiti için de, ön test - son test aşamalarında dereceli puanlama anahtarı ve dereceli puanlama anahtarına ilişkin uzman görüşü alma formu kullanılmıştır. Kontrol gurubunda dersler geleneksel öğretim sistemiyle işlenirken, deney grubunda ise öğretim modeli ele alınarak işlenmiştir. Araştırmada elde edilen bulgulara göre, geleneksel yöntem tekniğinin kullanıldığı kontrol grubuna nazaran öğretim modeline dayalı stratejilerin uygulandığı deney grubunun daha başarılı olduğu saptanmıştır.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Sedat Tamay, Ardahan University

Dr. Öğr. Üyesi, Ardahan Üniversitesi, Güzel Sanatlar Fakültesi, Türk Müziği Bölümü

Nuray Dönmez Devecioğlu, M.E.B.

M.A., M.E.B.

References

Büyüköztürk, Ş. (2010). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı (10. Baskı). Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.

Büyüköztürk, Ş. (2014). Deneysel desenler (4. Baskı). Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.

Çakar, Ş. (1996). Türk mûsıkîsinde usûl. (1. Baskı). İstanbul: Millî Eğitim Basımevi.

Çelak, İ. (2009). Şan ve koro eğitimi programlarında uygulanan solfej eğitiminde tartım öğretiminin yeri ve bir model önerisi. Yayımlanmamış doktora tezi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.

Çevik, D. B. (2007). Müzik öğretim yöntemlerinden, Orff müzik öğretisine genel bir bakış. Balıkesir Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi. 9 (1), 95 – 100.

Gedikli, E. (2007). Müzik eğitimi. (2. Basım). Bursa: Ezgi Kitabevi.

Karaarslan, T. (2015). İşbirlikli öğrenmenin ilkokul 4. sınıf müzik dersinde öğrencilerin ritim becerileri ve özyeterlilik algıları üzerine etkileri. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir.

Karahasan, T. H. (2003). Mandolin metodu. (1. Baskı). İstanbul: Alkım Yayınevi.

Öner, A. (2011). Geleneksel Türk müziği öğelerinin flüt eğitiminde kullanılmasına yönelik bir model önerisi. Yayımlanmamış doktora tezi. İnönü Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Malatya.

Özcan, V. (2007). Orff öğretisinin ve yaratıcı dramanın uygulandığı ve uygulanmadığı okullarda öğrencilerin müzik dersine olan tutumlarının karşılaştırılması. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir.

Özdemir Tuncer, D. (2012). Okul öncesi eğitiminde Dalcroze yaklaşımı. Yayımlanmamış yüksek lisan tezi. İstanbul Teknik Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.

Özkan, İ. H. (1998). Türk mûsıkîsi nazariyatı ve usûlleri kudüm velveleri. (5. Baskı). Ankara: Ötüken Neşriyat.

Peşinci, F. A. (2014). Kodaly yönteminin Saygun ve Bartok piyano repertuarına uygulanması. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Haliç Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.

Tufan, S. (2011). Müzik öğretmeni adaylarının Dalcroze – Kodaly ve Orff yaklaşımlarıyla ilgili görüşleri ile bu yaklaşımların adayların öğretmenlik uygulamasına ilişkin tutumlarına olan etkisi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.

Yay, O. (2010). Klasik Türk müziğinde süreç içerisinde kullanılan vurmalı çalgılar ve kullanım yerleri. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Haliç Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.

Yıldırım, K. (1995). Kodaly yöntemi ile müzik eğitimi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İzmir.

Yıldız, G. (2002). İlköğretimde müzik öğretimi birinci kademe. (1. Baskı). Ankara: Anı Yayıncılık.

Downloads

Published

2021-04-16

How to Cite

Tamay, S., & Dönmez Devecioğlu, N. (2021). The learnability level of rhythm named “zencîr usûlü” with Dalcroze teaching method in Turkish music rhythm education : Türk mûsıkîsi usûl eğitiminde Dalcroze öğretim yöntemi ile zencîr usûlünün öğrenilebilirlik düzeyi. Journal of Human Sciences, 18(2), 215–232. https://doi.org/10.14687/jhs.v18i2.6101

Issue

Section

Music