Music technologist paradigms in music technology education<p>Müzik teknolojisi eğitiminde müzik teknoloğu paradigması

Authors

Keywords:

Music Technology, Music Technologist, Recording Engineer, Music, Müzik Teknolojisi, Müzik Teknoloğu, Kayıt Mühendisi, Müzik

Abstract

Aim

The aim of this study is to inform the individuals who will prefer career steps for the departments because of the fact that music technology education in our country is not yet widespread on license basis and to give information about the field and to explain what career stages can be after graduating from department. In addition, a subordinate purpose of the study is to determine the qualities of the technologist candidate prepared for the music technology and to help him to prepare the appropriate qualities.

Method

It is one of the biggest misconceptions encountered today that music technology education is only concerned with dealing with voice recordings or with tone. As a result of this study, it is tried to be explained that the related education is divided not only into these two fields but also to more than one subfield. For this reason, discussions were held on what should be the career orientations of the music technology that benefited from the ideas of Phillips (2013), Middleton (2008), Wells (2001), Hosken (2011) and D'Escriv'an (2012). The method used in this study contains qualitative research methods as well as literature review.

Result

As a result of this research, music technology education has been seen as an indispensable element in today's music industry and it has resulted in a wide range of fan business opportunities from music supervisor, music composer, foley artist to music technologist who is not only on voice recording and tone recording. As a result of the study, it is concluded that preliminary studies have been completed that individuals who plan career in the field of music technology education will have more knowledge about their fields of study.

Extended English abstract is in the end of Full Text PDF (TURKISH) file.

 

Özet

Amaç

Bu çalışmanın amacı, ülkemizde müzik teknolojisi eğitimi lisans bazında henüz yaygın olmaması nedeniyle bölümlerle ilgili kariyer basamaklarını tercih edecek bireylere alan ile ilgili bilgi vermek, bölümünden mezun olduktan sonra hangi kariyer basamaklarında olabileceklerini açıklamaktır. Ayrıca çalışmanın bir alt amacı müzik teknolojisine hazırlanan teknolog adayının sahip olması gereken niteliklerin belirlenmesi ve bu niteliklere uygun hazırlığını sağlamasına yardımcı olmaktır.

Yöntem

Günümüzde müzik teknolojisi eğitiminin yalnız ses kayıt işiyle uğraşmak ya da tonmaystır olmakla ilgili olduğu sorunsalı karşılaşılan en büyük yanlış anlaşılmalardan biridir. Bu çalışma sonucunda ilgili eğitimin sadece bu iki alanla değil birden fazla alt alana ayrıldığı anlatılmaya çalışılmıştır. Bu nedenle Phillips (2013), Middleton (2008), Wells (2001), Hosken (2011), D’Escriv´an’ın (2012) fikirlerinden yararlanılmış ve müzik teknolojisi eğitimi gören müzik teknoloğunun kariyer yönelimlerinin ne olması gerektiğiyle ilgili tartışmalar yapılmıştır. İlgili bu çalışmada kullanılan yöntem Literatür taramasının yanısıra nitel araştırma yöntemlerini içerisinde barındırmaktadır.

Sonuç

Yapılan bu araştırma sonucunda müzik teknolojisi eğitiminin günümüz müzik endüstrisi içerisinde vazgeçilmez bir unsur olduğu görülmüş, müzik teknoloğunun işinin sadece ses kayıt ve tonmaysterlik üzerine olmadığı müzik süpervizörlüğünden, besteciliğe, foley artistine kadar çok geniş yelpazade iş olanaklarının olduğu sonucuna varılmış, müzik teknolojisi eğitimi alanında kariyer planlayan bireylerin çalışma alanları hakkında daha çok bilgi sahip olacağı öngürüsüyle çalışma tamamlanmıştır. 

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Seyhan Canyakan, Mehmet Akif Ersoy University

Yard. Doç. Dr. , Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi, Müzik Teknolojileri Bölümü

References

Ericsson, K. A., Krampe, R. T., ve Tesch-Römer, C. (1993). The role of deliberate practice in the acquisition of expert performance. Psychological Review, 100(3), 363–406. doi.org/10.1037/0033-295X.100.3.363 View Article: DOI: https://doi.org/10.1037/0033-295X.100.3.363

Gladwell, M. (2009). Outliers: The Story of Success (Kapital). İstanbul. doi- 10.1080/15210960903028818

View Article: DOI: https://doi.org/10.1080/15210960903028818

Hosken, D. (2011). An Introduction to Music Technology. Music Educators Journal. Reads. Doi: 10.2307/41412950

View Article: DOI: https://doi.org/10.2307/41412950

Media-Match, A. (2017). Media-Match. Retrieved October 17, 2017, from http://www.media-match.com/uk/music/jobtypes/music-technologist-jobs-403999.php

Middleton, P., ve Gurevitz, S. (2008). Music Technology Workbook Key Concepts and Practical Projects. Handbook for Sound Engineers, 21–39. doi: 10.1016/B978-0-240-80969-4.50006-7

View Article: https://doi.org/10.1016/B978-0-240-80969-4.50006-7

Morrisby, A. (2017). Morrisby. Retrieved October 17, 2017, from http://app.morrisby.com/au/careers/162/music-technologist

Phillips, S. L. (2013). Beyond Sound: The College and Career Guide in Music Technology.

Downloads

Published

2018-01-02

How to Cite

Canyakan, S. (2018). Music technologist paradigms in music technology education&lt;p&gt;Müzik teknolojisi eğitiminde müzik teknoloğu paradigması. Journal of Human Sciences, 14(4), 4838–4849. Retrieved from https://www.j-humansciences.com/ojs/index.php/IJHS/article/view/5013

Issue

Section

Educational Administration and Management