A reinterpretation of the suprematist painterly space for the comprehension of basic design in architectural education<p>Mimarlık eğitiminde temel tasarımın kavranmasına yönelik olarak süprematist resim uzamının yeniden değerlendirilmesi

Authors

  • Kemal Reha Kavas Akdeniz University
  • İkbal Erbaş Akdeniz University
  • Hacer Mutlu Danacı Akdeniz University

Keywords:

Basic design, architectural education, suprematism, painting, composition, Temel tasarım, mimarlık eğitimi, süprematizm, resim, kompozisyon

Abstract

The basic design course is the heritage of the Bauhaus and similar avant-garde approaches, who established a practical education system and a theoretical framework comprehending art and design disciplines during the early 20th century. Today, basic design is still the most important course of the first year in the curriculum of many art and design programs in Turkey and abroad. This is also viable for architectural education. In the discipline of architecture, which is based on the definition of space, basic design has a special value for the comprehension of basic principles in the transition between two dimensional and three dimensional compositions. For the student facing the design process for the first time, it is difficult to understand the basic design principles. This study reinterprets the Suprematist painting compositions of the early 20th century Russian avant-garde through applicable examples and raises new proposals for basic design applications.  

 

Özet

Temel Tasarım dersi erken 20. Yüzyıl’da sanat ve tasarım disiplinlerini kapsayıcı uygulamalı bir eğitim modeli ve kuramsal çerçeve ortaya koymuş olan Bauhaus okulu ve benzer eğilimler taşıyan avant-garde ekollerin mirasıdır. Halen ülkemizde ve yurtdışında birçok sanat ve tasarım programında temel tasarım eğitimin ilk yılında en önemli ders olma özelliğini sürdürür. Bu durum mimarlık eğitimi için de geçerlidir. Mekân tanımı üzerine kurgulanan mimarlık disiplininde temel tasarım, kompozisyonda iki boyuttan üç boyuta geçişe ilişkin temel ilkelerin kavranması açısından özel bir değere sahiptir. Tasarım süreciyle ilk defa karşılaşan öğrencinin temel tasarım ilkelerini kavraması ise zor bir süreçtir. Bu çalışma söz konusu süreci sistemleştirmek için erken 20. Yüzyıl Rus Avant-garde akımlarından seçilen Süprematist resim kompozisyonlarının katkılarını gerekçeli olarak ve uygulamalı örnekler üzerinden değerlendirmekte ve temel tasarım uygulamaları için yeni öneriler ortaya koymaktadır.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Kemal Reha Kavas, Akdeniz University

Associate Professor, Akdeniz University, Faculty of Architecture, Department of Architecture

İkbal Erbaş, Akdeniz University

Assistant Professor, Akdeniz University, Faculty of Architecture, Department of Architecture

Hacer Mutlu Danacı, Akdeniz University

Associate Professor, Akdeniz University, Faculty of Architecture, Department of Architecture

References

Benjamin, A. (1989) Malevich and the Avant-Garde. Art & Design Vol. 5 No. 5/6. London: Academy Group Ltd., 55-57.

Birnholz, A. C. (1980). El Lissitzky and the Spectator: From Passivity to Participation. The Avant-Garde in Russia, 1910-1930, New Perspectives. Los Angeles: Los Angeles County Museum of Art, 98-101.

Bliznakov, M. (1993). The Rationalist Movement in Soviet Architecture in the 1920’s. 20th Century Studies, Russian Formalism, J. E. Bowlt Eds. Brighton: Dolphin Press, 147-161.

Dabrowski, M. (1980). The Plastic Revolution: New Concepts of Form, Content, Space, and Materials in the Russian Avant-Garde. The Avant-Garde in Russia, 1910-1930, New Perspectives, Los Angeles: Los Angeles County Museum of Art, 25-33.

Dickerman, L. (2003). El Lissitzky’s Camera Corpus. Situating El Lissitzky: Vitebsk, Berlin, Moscow, Nancy Perloff and Brian Reed Eds. Los Angeles: Getty Research Institute Publications, 153-176.

Grobman, M. (1980). About Malevich. The Avant-Garde in Russia, 1910-1930, New Perspectives, Los Angeles: Los Angeles County Museum of Art, 25-28.

Kavas, K. R. (2005). Architectural Form Generation in Suprematist Painterly Space: The Significance of El Lissitzky’s PROUNS. Unpublished M.Arch Thesis, Ankara: Middle East Technical University.

Kavas, K. R. (2014). Tracing El Lissitzky’S Suspended Position Between Constructivism And Suprematism. ARCHHIST ’14 - International Conference on History of Architecture, İstanbul, 152-164.

Kayın, E. (2000). Hayatı Yeniden Yorumlamaya Başlamak ve Mimarlık Birinci Sınıf Eğitimi. Mimarlık Dergisi, 293, 37-38.

Lissitzky-Küppers, S. Eds. (1980). El Lissitzky: Life, Letters, Texts. trans. H. Aldwinckle and M. Whittall, London: Thames & Hudson.

Lodder, C. (1983). Russian Constructivism. London and New Haven: Yale University Press.

Malevich, K. (1959). The Non-objective World. trans. Howard Dearstyne, Chicago: Paul Theobald and Company.

Öymen Gür, Ş. (2000). Mimarlıkta Temel Eğitim Dersi Uygulaması. Mimarlık Dergisi, Sayı: 293, 25-33.

Puts, H. (1990). El Lissitzky (1890-1941), his life and work. 1890-1941 El Lissitzky: architect, painter, photographer, typographer, Eindhoven: Municipal Van Abbemuseum, 14-27.

<http://media.ehea.info/file/Framework_for_qualifications/69/0/EQF-LLL-2008_596690.pdf > (Son erişim tarihi: 20.12.2016)

Downloads

Published

2016-12-25

How to Cite

Kavas, K. R., Erbaş, İkbal, & Mutlu Danacı, H. (2016). A reinterpretation of the suprematist painterly space for the comprehension of basic design in architectural education&lt;p&gt;Mimarlık eğitiminde temel tasarımın kavranmasına yönelik olarak süprematist resim uzamının yeniden değerlendirilmesi. Journal of Human Sciences, 13(3), 5813–5825. Retrieved from https://www.j-humansciences.com/ojs/index.php/IJHS/article/view/4149

Issue

Section

Architecture