Islam and tolerance: A need for a contemporary Madinah constitution<p>İslam ve müsamaha: Çağdaş bir Medine sözleşmesi gereksinimi

Authors

  • Mustafa Yayla Police Academy

Keywords:

Tolerance, Divine Religion, Colonial Tradition, İslamic Thought, The Madinah Constitution, Müsamaha, İlahi Din, Koloni Geleneği, İslamî Düşünce, Medine Sözleşmesi

Abstract

Mankind has acquired the term “tolerance” from the religion. Particularly the divine religions contribute to the interpretation efforts of the individual in all spheres.  Considering the fact that all the sovereignty belongs Allah throughout the earth; Islam puts forward a universal cultural formation that brings the human values fore.

 As a result of the expansionist policies that involve a colonial tradition; the human values has been understood in different aspects. This is one of the main reasons that urged Muslims to reinterpret their religions.

 Beside the social, political and economical transformations depending on external factors; most of the Islamic societies has believed in the separation of the religion and the politics.

 While studying upon the first years of the history of Islam; It is essential for the terms to be clear and understandable. Because the attitudes of the Muslims against other languages, religions, colors, races and ideologies will spring to life with Quran and Sunnah. By the way; the traditional Islamic tolerance involves sound communicative means.

 Violent responses against attacks will contrast with the peaceful bases that the Islamic thought depends on. And that case necessitates a new Islamic reconciliation and peace project around the globalizing world just like in the Medina Community that was formed after Hegira. Muslim leaders, primarily, should be ready for an intellectual attitude that can form a new reconciliation and peace culture before encountering new developments like secularism and likewise.

 

Özet

İnsanlık müsamaha konusunu dinden almıştır. Özellikle ilahi kaynaklı dinler ferdin her alanda anlamlandırma çabasına katkı sunmaktadır. İslam dini de yeryüzünde hakimiyetin Allah'a ait olduğu gerçeğinden hareketle insani değerleri öne çıkaran evrensel bir kültür tesisini önerir.

 Koloni geleneğine sahip genişleme politikasının bir neticesi olarak insani değerler farklı anlamlara çekilmiştir. Ayrıca bu kavramların hem dini hem de siyasî gücü etkisizleştirildiği görülmektedir. Bu durum Müslümanların dinlerini yeniden yorumlamaya iten ana sebeplerden biridir.

 Dış etkenlere bağlı olarak Müslüman toplumlar içte sosyal, siyasi ve ekonomik dönüşümlerin yanında birçoğu fikren din ve siyasetin ayrılmasını düşünmüşlerdir.

 Kur’an ve Sünnet ışığında ilk devir İslam tarihi incelenirken kavramların net ve anlaşılır olması önem kazanmaktadır. Çünkü farklı dil, din, renk ve ırklara, ideolojilere Müslümanlar tarafından sergilenecek davranışlar başlangıçta olduğu gibi bugün de Kur’an ve Sünnetle hayat bulacaktır. Zira geleneksel İslamî hoşgörü geleneği sağlıklı iletişim kanallarına sahiptir.

 Saldırılara şiddetle karşılık verme, İslami düşünce yapısının dayandığı barışçıl temelini anlatmada çelişki oluşturacaktır. Bu durum hicretle oluşan Medine toplumunda olduğu gibi küreselleşen dünyada yeni bir İslamî uzlaşma ve barış sözleşmesine duyulan ihtiyaca işaret etmektedir. Laiklik ve benzeri gelişmelere karşı öncelikle Müslüman liderler yeni bir uzlaşma ve barış kültürünü tesis edecek entellektüel davranışa hazırlıklı olmalıdırlar.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Mustafa Yayla, Police Academy

Assist. Prof. Dr.

Senior Lectureer

References

Abel, Olivier, (1995). "Dinlerin Etiği Olarak Laiklik", Avrupa'da Etik, Din ve Laiklik, İstanbul, s.27-40.

AbuSulayman, Abdulhamid A., (1987). Towards an Islamic Theory of International Relations: New Directions for Methodology and Thought.

Ahmet, Ekber S., (1995). “Medya Moğolları Bağdat Kapısında” (trc. Levent Cinemre), Medeniyetler Çatışması, (der. Murat Yılmaz), Ankara.

Ahmad, Eqbal, (1984). "Islam and Politics", The Islamic Impact (Eds. Yvonne Yazbeck Haddad and others), New York, p.7-26.

Ateş, Süleyman, (1994). "Kur'an'da insan Hakları", I. Kur'an Sempozyumu, Ankara.

Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesi, European Court of Human Rights, Council of Europea, http://www.echr.coe.int/Documents/Convention_TUR.pdf E.T:26.04.2016 saat:19:15, madde 9, s.10.

Batuhan, Hüseyin, (1959). Batıda Tolerans Fikrinin Gelişmesi , Ankara.

Binder, Leonard, (1988). Islamic Liberalism, Chicago.

Bozkurt, Nejat, (1996). “Aydınlanma dönemi Felsefesi: İnsan Hak, Görev ve Sorumluluklarının Temellendirilişi”, Çağdaş Toplum Değerleri (Yay. Haz. Jale Baysal), İstanbul, s.93-115.

Djait, Hichem, (1985). Europe and Islam, London.

Eaton, Richard M., (1990). Islamic History as Global History, Washington.

(1963). English-Speaking Orientalists A Critique Of Their Approach To Islam And Arab Nationalism, The Muslim World.

Jackson, Robert Houghwout, (1955). "Foreword", Law in the Middle East (Majid Khadduri and Herbert J. Liebesny), London, I, s. VIII.

İA Mustafa Çağrıcı Müsamaha md., cilt: 32, s. 71-73.

Kabaoğlu, İbrahim Ö., (1996). “İnsan Hakları”, Çağdaş Toplum Değerleri (Yay. Haz. Jale Baysal), İstanbul, s. 13-44.

Kışlalı, Ahmet Taner, (1996). “İnsan Hakları Açısından Laiklik” s. 117-130.

Kışlalı, Ahmet Taner, (1996). Çağdaş Toplum Değerleri (Yay. Haz. Jale Baysal), İstanbul, s. 126.

(1987). Lisânü’l-Arab, “smĥ” md.

Peter, Rudolph, (1979). Islam and Colonialism: The Doctrine of Jihad in Modern History, The Hague, p. 4, 146.

Yılmaz, Ömer, (2007). “Avrupa Birliği Üye Ülkelerinin Ulus Anayasalarında ‘Din ve Vicdan Özgürlüğü’”, C. Ü. İlahiyat Fakültesi Dergisi, XI/1, s. 307.

Downloads

Published

2016-04-29

How to Cite

Yayla, M. (2016). Islam and tolerance: A need for a contemporary Madinah constitution&lt;p&gt;İslam ve müsamaha: Çağdaş bir Medine sözleşmesi gereksinimi. Journal of Human Sciences, 13(1), 2431–2440. Retrieved from https://www.j-humansciences.com/ojs/index.php/IJHS/article/view/3811

Issue

Section

Public Administration