Intangible cultural heritage according to Aşık Veysel<p>Âşık Veysel’de somut olmayan kültürel miras

Authors

  • Recep Özkan Niğde University

Keywords:

Asik Veysel, Social Values, Poetry Instruments, Oral Culture, Alevi-Bektashi Culture., Âşık Veysel, Toplumsal Değerler, Saz Şairliği, Sözlü Kültür, Alevi-Bektaşi Kültürü

Abstract

Individual is affected by his environment and also affects it. Being affected and affecting is related to socio-cultural environment where individual lives. Socio-cultural environment has great influence on forming life philosophy and world view. Intangible cultural heritage is important for forming socio-culture. Aşık Veysel lived to have been affected and affecting in a high level. Suffers he experienced throughout his life affected his world view profoundly. The characteristics of the region he lived in and its prominent amorousness tradition have influence on Veysel’s world perspective. 

Conditions where an individual lives and good and bad experiences greatly affect his life. This effect can become a philosophy of life for individuals. Veysel strongly emphasizes in his poems the importance of unity- solidarity, science, working, reading and patriotism, stressing that separateness and fight always harms and prevent improvement. He strongly emphasizes importance of reading and necessity of the science in progress of the society.

Veysel remarks that human beings have some important characteristics and everything can be achieved when these characteristics are used positively by unity. Attending a school and studying have important meanings for Veysel. Therefore, he especially draws attention to this issue, stressing that science is a must for development.  


Özet

Birey hem çevresinden etkilenmekte hem de çevresine etkide bulunmaktadır. Bu etkilenme ve etkide bulunma ise içinde yaşanılan sosyo-kültürel ortamla yakından ilgilidir. Bireylerin hayat felsefelerinin oluşmasında dünya görüşlerinin şekillenmesinde sosyo-kültürel ortam hep öne çıkmaktadır. Sosyo-kültürel ortamın oluşmasında ise somut olmayan kültürel mirasın önemi büyüktür. Âşık Veysel bu etkilenmeyi ve etkilemeyi üst düzeyde yaşayanlardan birisidir. Küçük yaştan itibaren yaşadığı sıkıntı ve üzüntüler, onun yaşamı ve dünyaya bakışında önemli etkilerde bulunmuştur. Özellikle yaşadığı bölgenin sosyo-kültürel özelliklerini taşıması ve bu özelliğini öne çıkaran âşıklık geleneğine sahip olması Veysel’in dünya görüşünde etkili olmuştur. 

Bireylerin yetiştiği ortam ve yaşadıkları acı ve tatlı olaylar, onların yaşamlarında önemli etkiler oluşturmaktadır. Bu etki hayat felsefesi haline gelebilmektedir. Şiirlerinde birlik-beraberlik, bilim, çalışmak, okumak, vatan-millet değerlerini özellikle vurgulayan Veysel, ayrılığın, kavganın her zaman zarar verdiğini, ilerlemeye engel teşkil ettiğini ısrarla dile getirmektedir. Okumanın önemini ısrarla vurgulayarak, kalkınmada bilimin gerekliliğine dikkat çekmektedir. Veysel şiirlerinde insanın çok önemli özelliklere sahip olduğunu, bu özelliklerini birlik-beraberlik içinde hareket ederek olumlu yönde kullandığında başaramayacağı hiçbir şeyin olamayacağını belirtir. Okumak ve okulun önemi Veysel için başka bir öneme sahiptir. Bu nedenle de bu konuya özellikle dikkat çekmektedir. Ayrıca kalkınmanın bilimden geçtiğini de sıklıkla vurgulamaktadır. 

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Recep Özkan, Niğde University

Assistant Professor Recep ÖZKAN He has got his undergraduate degree at Department of Curriculum and Instruction in 1990 at Faculty of Educational Science. He had Master degree in 1998 and doctoral degree in 2006 at Department of Curriculum and Instruction in Institution of Social Science in Ankara University. He is working as faculty at School of Education in Niğde University.

 

Yrd. Doç. Dr. Recep Özkan, Lisans öğrenimini 1990 yılında Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi, Eğitim Programları ve Öğretim Bölümünde, Yüksek Lisans öğrenimini 1999 yılında Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Eğitim Programları ve Öğretim anabilim dalında ve Doktora öğrenimini ise 2006 yılında Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimler Enstitüsü, Eğitim Programları ve Öğretim Anabilim Dalında tamamladı. 2007 yılından beri Niğde Üniversitesi Eğitim Fakültesinde Yrd. Doç. Dr. Olarak çalışmaktadır.

References

Alkan, Erdoğan, “Aşık Veysel’in Şiir Dünyası”. Türk Dil Dergisi, Yıl 15, Cilt 15, Nisan 2012.

Artun, Erman. “Türk Dünyası Âşıklık Geleneğinin Geleceğe Taşınması”, XVII. Uluslararası Kıbatek Edebiyat Şöleni (Balkanlar Türk Edebiyatı ve Kültürü). (Kosova; 13–18 Ağustos Eylül 2009.

Artun, Erman. Âşıklık Geleneği ve Âşık Edebiyatı. Ankara: Akçağ Yayınları, 2005.

Azar, Birol. “Sözlü Kültür Geleneği Açısından Türk Saz Şiiri”. Elazığ: Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, Cilt: 17, Sayı: 2 Sayfa: 119-133. 2007.

Beşirli, Hayati. “Türk Kültüründe Güç, İktidar, İtaat ve Sadakatin Yemek Sembolizmi Esasında Değerlendirilmesi”. Ankara: Türk Kültürü ve Hacı Bektaşi Veli Araştırma Dergisi, 58, 139-152. 2011.

Demir, Necati. “Sözlü Türk Kültüründe Hacı Bektaş Velî”. Ankara: Türk Kültürü ve Hacı Bektaş Veli Araştırma Dergisi, 57, s.15-28. 2011.

Dilmaç, Bülent. İnsanca Değerler Eğitimi, Ankara: Nobel Yayınları, 2002.

Doğan, İsmail. Sosyoloji -Kavramlar ve Sorunlar”, Ankara: Pegem A Yayıncılık, 5. Baskı, 2002

Doğan, İsmail. Akıllı Küçük, İstanbul: İletişim Yayınları, 2000.

Doğan, Özlem. “Değerler Sorununda Nesnelcilik/Mutlakçılık ve Öznelcilik/Rölativizm Tartışması Üzerine”, Bilgi ve Değer içinde, Ankara: Vadi Yayınları, 2002.

Ügeöz, Perihan. Kültürlerarası İletişim, İstanbul: Üstün Eserler Neşriyatevi, 2003.

Ersoy, Ruhi. “Sözlü Kültür ve Sözlü Tarih İlişkisi Üzerine Bazı Görüşler”. Milli Folklor Dergisi, Cilt: 8 yıl:16, Sayı:61, 102-110. 2004.

Fığlalı, E. Ruhi. Türkiye’de Alevilik Bektaşilik, İstanbul: Selçuk Yayınları, 1994.

Günay, Umay. “Aşık Veysel ve Aşık Tarzı Şiir Geleneği”. Ankara: Hacettepe Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi, cilt 10, Sayı 1, Temmuz, 21-42. 1993.

Güngör, Erol. Değerler Psikolojisi Üzerine Araştırmalar, İstanbul: Ötüken Yayınları, 1998.

Gökalp, Ziya. Terbiyenin Sosyal ve Kültürel Temelleri, İstanbul: MEB Yayınları, 1992.

Halıcı, Feyzi. Âşıklık Geleneği ve Günümüz Halk Şairleri: Güldeste. Ankara: Atatürk Kültür Merkezi Yayınları, 1992.

Hürriyet Gündem, 20 Mart 2008, http://hurarsiv.hurriyet.com.tr/ Erişim:21.04.2012.

İsen, Galip ve Veysel Batmaz. Ben ve Toplum, İstanbul: Om Yayınevi, 2002.

Kara, Ruhi, Arzu Tören. “Âşık Veysel’in Şiirlerinde Eğitim”, A.Ü. Türkiyat Araştırmaları Enstitüsü Dergisi [TAED] 46, (Erzurum 2011), ss.127-144. 2011.

Karadeniz, Bekir. 1900’dan 2000’e Halk Şiiri. Ankara: Atılım Üniversitesi Yayınları, 2007.

Kaya, Doğan. Sivas Halk Şairleri. Cilt 5. Sivas: Sivas Valiliği, 2009

Kaya, Doğan. “Veysel'de Milli Birlik Düşüncesi ve Vatan Sevgisi” http://turkoloji.cu.edu.tr/Erişim: 03.05.2012.

Kaymak, Veysel. Ölümünün 35. Yılında Âşık Veysel’in Yaşamından Kesitler, http://www.sivrialan.net/.Erişim: 22.03.2012

Köprülü, Fuad. Edebiyat Araştırmaları I, İstanbul: Ötüken Yayınları. 3. Baskı, 1989, 159-161

Kuçuradi, İoanna. Nietzsche ve İnsan, Ankara: Türkiye Felsefe Kurumu,1999.

Öncül Kürşat. “Olumsuz Söylemin Büyüsel ve Kutsal Niteliği”. Turkish Studies International Periodical For The Languages, Literature And History Of Turkish Or Turk, Volume 4/8 Fall 2009, http://www.turkishstudies.net/Erişim: 27.04.2012

Oğuz, M. Öcal. “Âşık Veysel’de Türklük Şuurunun Temelleri”, Millî Kültür Dergisi, Sayı: 82, Mart 1991, s.13.

Oğuz, M. Öcal. “Sözel Belleğin tarihe Tanıklığı ve Âşıkların İnanılan Biyografileri”, Millî Folklor Dergisi, Yıl 22, Sayı 87, 2010, s.5-12.

Oğuzcan, Ümit Yaşar. http://www.sirinlerim.net/. Erişim: 22.03.2012.

Ong, Walter. Sözlü ve Yazılı Kültür/Sözün Teknolojileşmesi (Çev. Sema Postacıoğlu Panon), İstanbul, Metis Yayınları, 1995. Aktaran: Üçüncü, Kemal. Sözlü Kültür / Tarih Bağlamında Edebî Bir Metin Olarak Otman Baba Vilâyetnâmesi, Bilig, Kış/2004, sayı 28: 1-29

Özcan, Hüseyin. “Alevî-Bektaşi Şiirinde Âdâb ve Erkân, Alevi Bektaşi Şiirinde Adab ve Erkan", Uluslararası Bektaşilik ve Alevilik Sempozyumu, SDU, Isparta-Türkiye, Ekim. 2005. http://turkoloji.cu.edu.tr/. Erişim: 29.04.2012.

Özdemir, Nebi. “Âşıklık Geleneği ve Medya”, Somut Olmayan Kültürel Miras Yaşayan Âşık Sanatı Uluslar arası Sempozyum Bildirileri, Haz. M. Öcal Oğuz – Selcan Gürçayır, Ankara: Gazi Üniversitesi Türk Halk Bilimi Araştırma ve Uygulama Merkezi (THBMER) Yayını, 2011.

Özkan, Recep. “Sözlü ve Yazılı Kültür Ürünlerinde Himayeci Değerler”. Prof.Dr. Yahya Akyüz’e Armağan, Türk Eğitim Tarihi Araştırmaları, Eğitim ve Kültür Yayınları”, Ankara: Pegem Akademi Yayınları, 997-113. 2011.

Teber, Faruk. “Bektaşi Tercümanları”. EKEV Akademi Dergisi, Yıl: 11 sayı: 31 (Bahar, 2007), 209-216.

Türkdoğan, Orhan. Bilimsel Değerlendirme ve Araştırma Metodolojisi, İstanbul: MEB. Yayınları, 1995.

Yakıcı. Ali. “Geleneksel Şiirden Türküye Dönüşümün Yaratıcı ve Aktarıcısı Olarak Âşık Veysel’in Kültürel Mirasa Katkısı”. Millî Folklor Dergisi, 2012, Yıl 24, Sayı 93, 101-111.

Yıldırım, Dursun. “Sözlü Kültür ve Folklor Kavramları Üzerine Düşünceler”. Türk Bitiği, Ankara: Akçağ Yayınları, 1998.

http://www.unesco.org.tr/?page=11:129:5:turkce. Erişim 22.12.2012.

http://www.kultur.gov.tr/TR/belge/1-4991/asik-veysel-satiroglu.html: Erişim: 08.12.2012.

Downloads

Published

2014-03-30

How to Cite

Özkan, R. (2014). Intangible cultural heritage according to Aşık Veysel&lt;p&gt;Âşık Veysel’de somut olmayan kültürel miras. Journal of Human Sciences, 11(1), 569–583. Retrieved from https://www.j-humansciences.com/ojs/index.php/IJHS/article/view/2772

Issue

Section

Curriculum Development and Teaching-Learning in Education