Using a game-based virtual reality application in psychomotor skills acquisition: An experience sharing<p>Oyun tabanlı sanal gerçeklik uygulamasının psikomotor beceri öğretiminde kullanımı: Bir deneyim paylaşımı

Authors

Keywords:

Clinical skills, Education, Nursing, Simulation, Eğitim, Hemşirelik, Klinik beceri, Simülasyon

Abstract

Advances in technology have led to novel teaching methods enabling students to learn in a reality-like environment with all their senses. The new generation of students who have individualistic learning styles one different from the other and tend to use technology with ease has made it necessary to use diverse teaching methods in this respect. Virtual reality activities based on gaming, a new method in psychomotor skills acquisition, is a simulation technique where a computerized skill with an integrated game enables one to experience being in a real-life environment sending signals to one’s sensory organs. The subject about the care given through tracheostomy, which is given within the course of the Fundamentals of Nursing that includes basic skills, is an application with strict requirements in terms of aseptic conditions, and for which students hardly find a possibility to practice. For this reason, software was developed for the application of a virtual reality game in accordance with the procedural steps of tracheostomy care and installed in students’ mobile phones. With this article we aim to share the experience we gained in the preparation process of the game-based virtual reality application and its contribution to the teaching of psychomotor skills.

Extended English summary is in the end of Full Text PDF (TURKISH) file.

 

Özet

Teknolojideki ilerlemeler öğrencilere gerçek ortamdaymış hissi veren ve tüm duyularına hitap eden yeni öğretim yöntemlerinin ortaya çıkmasını sağlamıştır. Özellikle yeni kuşak öğrencilerin teknolojiyi kullanmaya yatkınlığı ve her bireyin birbirinden farklı öğrenme stillerine sahip olması, bu konuda çeşitli öğretim metotlarının kullanılması gerekliliğini açığa çıkarmıştır. Psikomotor beceri öğretiminde yeni bir öğretim tekniği olan oyun tabanlı sanal gerçeklik uygulaması, herhangi bir yerde olmayı hissettiren ve bunun için duyu organlarımıza çeşitli bilgiler sağlayan gerçek ortamlara benzer bir becerinin bilgisayara aktarılıp oyunlaştırıldığı bir simülasyon yöntemidir. Temel beceri uygulamalarının verildiği Hemşirelik Esasları dersi içeriğinde yer alan trakeostomi bakımı konusu öğrencilerin uygulama imkanı bulmakta zorlandıkları, asepsi koşullara uygunluğunun önemli olduğu bir uygulamadır. Bu nedenle trakeostomi bakımı işlem basamaklarına uygun olarak oyun tabanlı sanal gerçeklik uygulamasının yazılımı yapılmış ve öğrencilerin cep telefonlarına yüklenmiştir. Bu makalenin amacı oyun tabanlı sanal gerçeklik uygulamasının hazırlanma sürecindeki deneyimlerimizi ve psikomotor beceri öğretimine katkısını paylaşmaktır.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Şüle Bıyık Bayram, Karadeniz Technical University

MSc, Ph.D. Lecturer, Karadeniz Technical University, Faculty of Health Sciences, Department of Nursing

Nurcan Çalışkan, Gazi University

Assoc. Prof. Dr., Gazi University, Faculty of Health Sciences, Department of Nursing

References

Alemán, J.L.F., De Gea, J.M.C. & Mondéjar, J.J.R. (2011). Effects of competitive computer-assisted learning versus conventional teaching methods on the acquisition and retention of knowledge in medical surgical nursing students. Nurs Educ Today, 31(8):866-871. https://doi.org/10.1016/j.nedt.2010.12.026

Aslan, R. (2017). Uluslararası rekabette yeni imkanlar: sanal gerçeklik, artırılmış gerçeklik ve hologram. Ayrıntı Dergisi, 5(49), 21-26.

Atasoy, I. & Sütütemiz, N. (2014). Bir grup hemşirelik son sınıf öğrencisinin hemşirelik eğitimi ile ilgili görüşleri. Florence Nightingale Hemşirelik Dergisi, 22(2):94-104.

Bahar, A. (2015). Temel hemşirelik becerisi eğitiminde bir yenilik: Web tabanlı eğitim. Journal of Anatolia Nursing and Health Sciences,18(4):304-311.

Baillie, L. & Curzio, J. (2009). A survey of first year student nurses’experiences of learning blood pressure measurement. Nurs Educ Pract, 9:61–71. https://doi.org/10.1016/j.nepr.2008.05.003

Bıyık Bayram, Ş. (2017). Oyun tabanlı sanal gerçeklik uygulamasının hemşirelik öğrencilerinin trakeostomi bakımını öğrenmelerine etkisi. (Yayınlanmamış Doktora Tezi). Gazi Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Ankara.

Blakely, G., Skirton, H., Cooper, S., Allum, P. & Nelmes, P. (2009). Educational gaming in the health sciences: systematic review. J Adv Nurs, 65(2):259-269. |https://doi.org/10.1111/j.1365-2648.2008.04843.x

Bloomfield, J.G., While, A.E. & Roberts, J.D. (2008). Using computer assisted learning for clinical skills education in nursing: Integrative review. J Adv Nurs, 63(3):222-235. |https://doi.org/10.1111/j.1365-2648.2008.04653.x

Boada, I., Rodriguez-Benitez, A. Garcia-Gonzalez, J.M., Olivet, J., Carreras, V. & Sbert, M. (2015). Using a serious game to complement CPR instruction in a nurse faculty. Computer Methods and Programs in Biomedicine, 122(2):282-291. https://doi.org/10.1016/j.cmpb.2015.08.006

Butt, A.N. (2015), Exploring the usability of game-based virtual reality for development of procedural skills, in undergraduate nursing students (Doctoral dissertation).

Buttussi, F., Pellis, T., Vidani, A.C., Pausler, D., Carchietti, E. & Chittaro, L. (2013). Evaluation of a 3D serious game for advanced life support retraining. Int J Med Inform, 82(9):798-809. https://doi.org/10.1016/j.ijmedinf.2013.05.007

Chia, P. (2013). Using a virtual game to enhance simulation based learning in nursing education. Singapore Nursing Journal, 40(3):21-26.

Choi, K.S., He, X., Chiang, V.C.L. & Deng, Z. (2015). A virtual reality based simulator for learning nasogastric tube placement. Comput Biol Med, 57:103-115. https://doi.org/10.1016/j.compbiomed.2014.12.006

Çavas, B., Çavas, P.H. & Can, B.T. (2004). Eğitimde sanal gerçeklik. TOJET: The Turkish Online Journal of Educational Technology, 3(4):110-116.

Eker, F., Açıkgöz, F. & Karaca, A. (2014). Hemşirelik öğrencileri gözüyle mesleki beceri eğitimi. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Elektronik Dergisi, 7(4):291-294.

Foronda, C.L., Swoboda, S.M., Hudson, K.W., Jones, E., Sullivan, N., Ockimey, J. & Jeffries, P.R. (2016). Evaluation of vSIM for nursing™: A trial of innovation. Clin Simul Nurs, 12(4):128-131. https://doi.org/10.1016/j.ecns.2015.12.006

Green, J., Wyllie, A. & Jackson, D. (2014). Virtual worlds: A new frontier for nurse education?. Collegian, 21(2):135-141. https://doi.org/10.1016/j.colegn.2013.11.004

Jenson, C.E. & Forsyth, D.M. (2012). Virtual reality simulation: using three-dimensional technology to teach nursing students. Computers Informatics Nursing, 30(6):312-318. doi: 10.1097/NXN.0b013e31824af6ae

Kelly, M., Lyng, C., McGrath, M. & Cannon, G. (2009). A multi-method study to determine the effectiveness of, and student attitudes to, online instructional videos for teaching clinical nursing skills. Nurs Educ Today, 29(3):292-300. https://doi.org/10.1016/j.nedt.2008.09.004

Koivisto, J.M., Niemi, H., Multisilta, J. & Eriksson, E. (2015). Nursing students’ experiential learning processes using an online 3D simulation game. Education and Information Technologies, 22(1):383-398. DOI 10.1007/s10639-015-9453-x

Korhan, E.A. & Üstün, Ç. (2015). Öğretimsel videoların hemşirelik beceri eğitiminde kullanımı. Ege Tıp Dergisi, 54(4):213

Lancaster, R.J. (2014). Serious game simulation as a teaching strategy in pharmacology. Clin Simul Nurs, 10(3):129-137. https://doi.org/10.1016/j.ecns.2013.10.005

Ma, M., Jain, L.C. & Anderson, P. (Eds.). (2014). Virtual, augmented reality and serious games for healthcare 1. Heidelberg: Springer Science & Business.

Mete, S. & Uysal, N. (2009). Hemşirelik mesleksel beceri eğitiminde bir model uygulaması. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Elektronik Dergisi, 2(3):115-123.

Nehring, W.M. & Lashley, F.R. (2009). Nursing simulation: A review of the past 40 years. Simulat Gaming, 40(4):528-552. http://online.sagepub.com

Noyudom, A.N., Ketpichainarong, W. & Ruenwongsa, P. (2011). Development of a computer-based simulation unit on tracheal suctioning to enhance nursing students’ knowledge and practical skills. The Thai Simulation 2011-TS’11-3rd Annual International Conference, Thailand.

Orhan S. & Karaman, M.K. (2011). Eğitimde gerçekliğe yeni bir bakış: Harmanlanmış ve genişletilmiş gerçeklik. XVI. Türkiye’de İnternet Konferansı, İzmir.

Öztürk, D. & Dinç, L. (2014). Effect of web-based education on nursing students' urinary catheterization knowledge and skills. Nurs Educ Today, 34(5):802-808. https://doi.org/10.1016/j.nedt.2013.08.007

Sarıkoç G. (2016). Sağlık Çalışanlarının Eğitiminde Sanal Gerçekliğin Kullanımı, Hemşirelikte Eğitim ve Araştırma Dergisi, 1(13):243-247.

Sezgin A. (2016) Öğrenme ve öğretimin oyunlaştırılması: Çalışma ve eğitim için oyun tabanlı yöntem ve stratejiler. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 2(1):187-197.

Smith, S.J., Farra, S., Ulrich, D.L., Hodgson, E., Nicely, S. & Matcham, W. (2016). Learning and retention using virtual reality in a decontamination simulation. Nursing Education Perspectives, 37(4):210-214. doi: 10.1097/01.NEP.0000000000000035

Tepe, T., Kaleci, D. & Tüzün, H. (2016). Eğitim teknolojilerinde yeni eğilimler: sanal gerçeklik uygulamaları. Paper presented at the 10th International Computer and Instructional Technologies Symposium, Rize, Türkiye.

Terzioğlu, F., Kapucu, S., Özdemir, L., Boztepe, H., Duygulu, S., Tuna, Z., ve Akdemir, N. (2012). Simülasyon yöntemine ilişkin hemşirelik öğrencilerinin görüşleri. Hacettepe Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Dergisi, 19(1):16-23.

Tsai, S.L., Chai, S. & Chuang, K.H. (2015). The effectiveness of a chronic obstructive pulmonary disease computer game as a learning tool for nursing students. Open Journal of Nursing, 5(7):605-612. http://www.scirp.org/journal/ojn http://dx.doi.org/10.4236/ojn.2015.57064

White, R. & Evan, C. (2002). Clinical teaching in nursing. (Second Edition). United Kingtom: Springer, pp.1-85.

Verkuyl, M., Atack, L., Mastrilli, P. & Romaniuk, D. (2016). Virtual gaming to develop students'pediatric nursing skills: A usability test. Nurs Educ Today, 46:81-85. http://dx.doi.org/10.1016/j.nedt.2016.08.024

Downloads

Published

2019-02-10

How to Cite

Bıyık Bayram, Şüle, & Çalışkan, N. (2019). Using a game-based virtual reality application in psychomotor skills acquisition: An experience sharing&lt;p&gt;Oyun tabanlı sanal gerçeklik uygulamasının psikomotor beceri öğretiminde kullanımı: Bir deneyim paylaşımı. Journal of Human Sciences, 16(1), 155–163. Retrieved from https://www.j-humansciences.com/ojs/index.php/IJHS/article/view/5508

Issue

Section

Nursing and Midwifery