“Elderly” girls, “faded” melodramas in Selim İleri’s novel Ölünceye Kadar Seninim<p> Selim İleri’nin Ölünceye Kadar Seninim romanında “yaşlı” kızlar, “geçkin” melodramlar

Authors

  • Gülçin Oktay Çanakkale Onsekiz Mart University

Keywords:

Literature, popular love novel, parody, Selim İleri, Ölünceye Kadar Seninim, Edebiyat, popüler aşk romanı, parodi

Abstract

Selim İleri stepped into the world of literature in 1967 with an article published in the Yeni Ufuklar (New Horizons) magazine. He has produced and continues to produce works in many types of the Turkish literature such as novel, story, essay, poem, analysis, and play. Having completed his fiftieth year in literature this year, İleri is mostly known for his novels despite he has published 72 books in various types. Yıldırım Türker defines “Selim İleri” as “the archaeologist of Turkish literature” in his article titled “Bir Cihan Kaynanası (A Mother-in-Law of the World)” and published in Radikal Gazetesi (Radikal Newspaper) in 2010 because of his descent into the roots of Turkish literature, his touching upon the lives of the marginalized and including these forgotten people in his novels. İleri tells in his novels the loneliness of languished people and their processes of reckoning; he transfers the “individuation” adventure of a person into the world of fiction through various events and characters. Although his novel Ölünceye Kadar Seninim (I am yours until I die)  has been published in quite many editions, it remains “somewhat” marginal compared to other Selim İleri novels. The novel, on the other hand, tells the story of the “elderly girl” Süha Rikkat, who has lived through three revolutions, wrote more than forty love and blind love novels, and never married; and in the background of this story, it tells the effects of the social and political structure of the period on human psychology. The novel is important and it should be examined as the narrator topic is complicated, it makes a parody of popular love novels and romanticism, it narrates the psychology of Süha Rikkat that comes close to going mad between imagination and reality, and it reflects Selim İleri’s perspective for all these listed.

Extended English abstract is in the end of PDF (TURKISH) file.

 

Özet

Selim İleri, edebiyat dünyasına 1967 yılında Yeni Ufuklar dergisinde yayımladığı bir yazıyla adım atmış, Türk edebiyatının roman, hikâye, deneme, şiir, inceleme, senaryo, oyun yazarlığı gibi pek çok türünde eserler vermiş ve vermekte olan bir yazardır. İçinde bulunduğumuz yıl itibariyle edebiyatta ellinci yılını dolduran İleri, çeşitli türde 72 kitaba adını yazmasına rağmen daha çok romancı kimliğiyle ön plana çıkar. Yıldırım Türker de 2010 yılında Radikal Gazetesi’ne yazdığı “Bir Cihan Kaynanası” adlı yazısında, Selim İleri’yi Türk edebiyatının köklerine inmesi, kıyıda kalmışların yaşamlarına değinmesi ve bu unutulmuş insanları romanlarında ele alması sebebiyle “Türk edebiyatının vefakâr arkeoloğu” olarak tanımlar. Romanlarında bunalan insanların yalnızlıklarını, kendileriyle hesaplaşma süreçlerini anlatan İleri, insanın “bireyleşme” serüvenini çeşitli olaylar ve karakterler aracılığıyla kurgu dünyasına taşır. Ölünceye Kadar Seninim romanı ise baskı sayısı fazla olan Selim İleri romanlarının yanında “biraz” kıyıda kalır. Oysaki roman, üç ihtilal süreci yaşamış, kırktan fazla aşk ve karasevda romanı yazmış, hiç evlenmemiş, “yaşlı kız” Süha Rikkat’in hikâyesini ve bu hikâyenin arkasında dönemin sosyal ve siyasî yapısının insan psikolojisine olan etkilerini anlatır. Roman; anlatıcı konusunun çetrefilli oluşu, popüler aşk romanlarının, romantizmin parodisini yapması, Süha Rikkat’in hayal ile gerçeklik arasında çıldırmaya varan psikolojisini anlatması ve tüm bu sayılanlara Selim İleri’nin bakış açısını yansıtması açısından önemlidir ve incelenmelidir.


Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Gülçin Oktay, Çanakkale Onsekiz Mart University

Research Assistant, Çanakkale Onsekiz Mart University,  Faculty of Art and Science, Department of Turkish  Language and Literature

References

Adler, Alfred. İnsanı Tanıma Sanatı. Çev. Kamuran Şipal. İstanbul: Say Yayınları, 2010.

Atlı, Ferda. “Edebî Metnin ve Yaratıcılığın Kaynağına Ulaşan Yol: Psikanalitik Edebiyat Eleştirisi”. Turkish Studies 7(3), (2012): 257-273.

Aytaç, Gürsel. “Modern Alman Edebiyatında Bildungsroman” Edebiyat Yazıları I. Ankara: Gündoğan Yayınları, (1990): 276-282.

Ayverdi, İlhan. “Rikkat”. Misalli Büyük Türkçe Sözlük. http://www.kubbealtilugati.com/sonuclar.aspx?km=R%C4%B0KKAT&mi=0 27.03.2017.

Ayverdi, İlhan. “Sayru”. Misalli Büyük Türkçe Sözlük. http://www.kubbealtilugati.com/sonuclar.aspx?km=SAYRU&mi=0 17.02.2017.

Ayverdi, İlhan. “Sühâ”. Misalli Büyük Türkçe Sözlük. http://www.kubbealtilugati.com/sonuclar.aspx?km=S%C3%9CH%C3%82&mi=0 27.03.2017.

Canetti, Elias. Körleşme. Çev. Ahmet Cemal. İstanbul: Sel Yayınları, 2016.

Çopur, Yusuf. “Selim İleri’nin Romanlarında Metinlerarasılık Bağlamında Türk Edebiyatı”. Marmara Üniversitesi, Türkiyat Araştırmaları Enstitüsü, Türk Dili ve Edebiyatı Anabilim Dalı, Yayımlanmamış Doktora Tezi, 2016.

Freud, Sigmund. Sanat ve Edebiyat. Çev. Emre Kapkın-Ayşe Tekşen Kapkın. İstanbul: Payel Yayınları, 1999.

Freud, Sigmund. Uygarlığın Huzursuzluğu. Çev. Haluk Barışcan. İstanbul: Metis Yayınları, 2011.

İleri, Selim. Anılar; ıssız ve yağmurlu. Söyleşiyi yapan: Handan Şenköken. İstanbul: Doğan Kitap, 2002.

İleri, Selim. Bu Yaz Ayrılığın İlk Yazı Olacak. İstanbul: Everest Yayınları, 2011.

İleri, Selim. Hayal ve Istırap. İstanbul: Doğan Kitap, 2003.

İleri, Selim. Kafes. İstanbul: Everest Yayınları, 2012.

İleri, Selim. Mel’un-Bir Us Yarılması. İstanbul: Everest Yayınları, 2013.

İleri, Selim. O Aşk Dinmedi. Söyleşiyi yapan: Ayşe Sarısayın. İstanbul: Everest Yayınları, 2017.

İleri, Selim. Ölünceye Kadar Seninim. İstanbul: Everest Yayınları, 2012.

Kernberg, Otto F. Aşk İlişkileri Normallik ve Patoloji. İstanbul: Ayrıntı Yayınları, 2011.

Mengi, Nesrin. “Selim İleri’nin Romancılığı”. Çukurova Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Türk Dili ve Edebiyatı Anabilim Dalı, Yayımlanmamış Doktora Tezi, 2009.

Moran, Berna. Edebiyat Kuramları ve Eleştiri. İstanbul: İletişim Yayınları, 2004.

Oktay, Ahmet. Selim İleri’nin Romancılığı ve Romanları: Şeytan, Melek, Soytarı. İstanbul: Oğlak Yayınları, 1998.

Parla, Jale. Türk Romanında Yazar ve Başkalaşım. İstanbul: İletişim Yayınları, 2012.

Türker, Yıldırım. “Bir Cihan Kaynanası”. Radikal. 21 Ağustos 2010 http://www.radikal.com.tr/yazarlar/yildirim-turker/bir-cihan-kaynanasi-1014788/ 29 Mart 2017.

Uskan, Arda. “Üçüncü Selli Milary Vakası”. Aktüel. 4 Aralık 2012. http://www.aktuel.com.tr/gundem/2012/11/23/ucuncu-selli-millery-vakasi 17 Şubat 2017.

Üçer, Orçun. “Selim İleri ile Röportaj/ Ölünceye Kadar Seninim Üzerine”. Radikal. 20 Mayıs 2013. http://blog.radikal.com.tr/kultur-ve-sanat/selim-ileri-ile-roportaj--olunceye-kadar-seninim-uzerine-22928 17 Şubat 2017.

Downloads

Published

2017-05-30

How to Cite

Oktay, G. (2017). “Elderly” girls, “faded” melodramas in Selim İleri’s novel Ölünceye Kadar Seninim&lt;p&gt; Selim İleri’nin Ölünceye Kadar Seninim romanında “yaşlı” kızlar, “geçkin” melodramlar. Journal of Human Sciences, 14(2), 1951–1965. Retrieved from https://www.j-humansciences.com/ojs/index.php/IJHS/article/view/4609

Issue

Section

Language and Literature