The effect of polyphonization of Hüseyni maqam melodies within modal jazz harmony and dorian scale on success in piano education<p>Hüseyni makamı içerikli ezgilerin modal caz armonisi ve doryen dizi kapsamında çokseslendirilmesinin piyano eğitiminde başarıya etkisi

Authors

  • Ozan Eroy İnönü University
  • Onur Zahal İnönü University
  • Engin Gürpınar İnönü University

Keywords:

Turkish music, Hüseyni Maqam, Dorian Scale, Modal Harmony, Piano Education, Piano Performance Success, Türk Müziği, Hüseyni Makamı, Doryen Dizi, Modal Armoni, Piyano Eğitimi, Piyano Performans Başarısı

Abstract

This research aims to determine effects of polyphonic performance of Turkish Music melodies containing Hüseyni maqam with modal jazz harmony on undergraduate piano students. Accordingly, “one group pretest-posttest pattern”,one of the weak experimental modals, has been used in the survey. In scope of the research, a piano curriculum based upon the components such as a general information about modal jazz harmony and chord setups has been applied to the students over two studies that are composed with dorian scale and two folk songs performed polyphonically in Hüseyni maqam.  The effect of the applied piano curriculum on students’ piano performance has been analysed. As Hüseyni maqam in Turkish Music resembles dorian scale, the studies used for the curriculum have been made based on dorian scale. A six-week curriculum was applied to the students in the process level of the experimental period of the research. The pretest-posttest piano performance success of the students has been analysed by using piano performance rating form prepared pursuant to learned opinion. Wilcoxon Signed Rank Test and r effect size were calculated in the analysis process. As a result of the survey, it has been determined that the piano curriculum based on dorian scale and modal jazz harmony, enhances the piano performance success of the students noteworthily. Moreover, it has also been identified that the influence quantity is in a high level.

 

Özet

Araştırma ile Türkiye'de lisans düzeyinde piyano eğitimi gören öğrenciler için modal caz armonisi ile çokseslendirilen Hüseyni makamı içerikli Türk müziği ezgilerinin, öğrencilerin piyano performanslarına olan etkisinin belirlenmesi amaçlanmaktadır. Bu doğrultuda, araştırmada zayıf deneysel modellerden "tek grup ön test-son test desen" kullanılmıştır. Araştırma kapsamında, öğrencilere; doryen dizi ile bestelenmiş iki etüt ve çokseslendirilmiş iki hüseyni içerikli türkü üzerinden modal caz armonisine ilişkin genel bilgiler, akor kurulumları vb. öğelere dayanan bir piyano öğretim programı uygulanmıştır. Uygulanan piyano öğretim programının öğrenci piyano performanslarına olan etkisi incelenmiştir. Türk müziğindeki Hüseyni makamı dizisi ile doryen dizi benzerlik gösterdiği için öğretim programında kullanılan etütler, doryen dizi temel alınarak oluşturulmuştur. Araştırmanın deneysel sürecinin işlem evresinde öğrencilere altı haftalık piyano öğretim programı uygulanmıştır. Öğrencilerin öntest-sontest piyano performans başarıları, uzman görüşleri çerçevesinde oluşturulan piyano performans değerlendirme formu uygulanarak incelenmiştir. Analiz işlemlerinde Wilcoxon İşaretli Sıralar testi ve r etki büyüklüğü değerleri hesaplanmıştır. Araştırma sonucunda doryen dizi ile modal caz armonisine dayanan piyano öğretim programının, öğrencilerin piyano performans başarılarını anlamlı düzeyde arttırdığı tespit edilmiştir. Etki büyüklüklerinin ise yüksek düzeyde olduğu belirlenmiştir.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Ozan Eroy, İnönü University

Yrd. Doç. Dr., İnönü Üniversitesi, Güzel Sanatlar ve Tasarım Fakültesi

Onur Zahal, İnönü University

Yrd. Doç. Dr., İnönü Üniversitesi, Güzel Sanatlar ve Tasarım Fakültesi

Engin Gürpınar, İnönü University

Yrd. Doç. Dr., İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi

References

AEBERSOLD, J. (2000). Valuable Jazz Information, Jamey Aebersold Jazz, ınc. http:/www.jazzbooks.com.

AKINCI, Ç. B. (2001). İlköğretim Okullarının 2. Kademesinde Müzik Eğitiminde Kullanılan Şarkıların Caz Müziği Armonisi Ve Ritmik Yapıları Kullanılarak Piyano İçin Eşliklenmesinde İzlenilecek Yöntem ve Teknikler, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Gazi Üniversitesi, Ankara.

ALBUZ, A. (2011). Türk Müziğinde Çokseslilik Yaklaşımları. İnönü Üniversitesi Sanat ve Tasarım Dergisi, 1(1), 51-66.

AREL, H. S. (1991). Türk Mûsıkîsi Nazariyatı Dersleri. Kültür Bakanlığı Yayınları: Ankara.

ATAY, G. (2015). Türk Müziği Form ve Makamlarında Gitar Uygulamaları, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yaşar Üniversitesi, İzmir.

AYDINER, M. (2008). Piyano Eğitiminde Makamsal Yapıdaki Eserlerin Seslendirilmesinde Karşılaşılan Teknik Güçlükler ve Model Önerileri. Yayımlanmamış doktora tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.

BABA, O. (2013). Inventıon of the Tradition at the Turkısh Air Forces and Jazz Music as a Tool for the Instıtute Culture. E- Journal of New World Sciences Academy, Fine Arts, 8(1), 82-89.

BABACAN, M. D. (2014). Caz Müziğinde Doğaçlama Eğitimine Yönelik Metotların İncelenmesi, Akademik Araştırma ve Dayanışma Derneği Sosyal Bilimler Araştırma Dergisi, 17, 121-128.

BABACAN, M. D. (2011). Caz Müziği ve Türleri Üzerine Bir Çalışma, Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 3(1), 207-217.

BABACAN, M. D. (2009). Müzik Eğitimi Anabilim Dallarında Piyano Eşlik Dersi Sürecinde Caz Armonisinin Kullanılabilirliğinin Değerlendirilmesi, Yayımlanmamış Doktora Tezi, Selçuk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Üniversitesi, Konya.

BARRETT, S. (2006). “Kind of Blue” And The Economy Of Modal Jazz. Popular Music, 25(2) 185-200.

BELLEST, C. & MALSON, L. (2005). Caz. Çeviri: Esra Okutan. Kültür Kitaplığı, Ankara.

BERGEROT, F. (2004). Tarih Boyunca Caz. Gelenek, Stiller, Sahne Arkası, Kişiler. Çeviri: İsmail Yerguz. Dost Kitabevi Yayınları. Ankara.

BERKÖZ, L. D. (2006). Piyano ve Jazz, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi, İstanbul.

BEYTEKİN, S. (2015). Cazın Piyano Üzerinden Matematiksel Analiz ile Fraktal Geometri ile İlişkisinin Analizi, Fen Bilimleri Enstitüsü, İstanbul Teknik Üniversitesi, İstanbul.

BÜYÜKÖZTÜRK, Ş. ÇAKMAK, E. K. AKGÜN, Ö. E. KARADENİZ, Ş. DEMİREL, F. (2011). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. (10.Basım). Pegem Akademi, Ankara.

BÜYÜKÖZTÜRK, Ş. (2011). Sosyal Bilimler İçin Veri Analizi El Kitabı. (14. Basım). Pegem Akademi, Ankara.

CANDEMİR, A. C. (1996). Cazın Uluslararası Kültüre Katkısı ve Türkiye’de Caz, Kurgu Dergisi, 14, 49-55.

COHEN, J. (1988). Statistical Power Analysis for the Behavioral Sciences. (2nd ed.). Hillsdale, NJ: Erlbaum.

COOLICAN, H. (2009). Research Methods and Statistics in Psychology. London, United Kingdom: Hodder & Stoughton.

DAŞTAN, U. (2012). Amerika Birleşik Devletleri ile İlgili Toplumsal Olayların Ortaya Çıkardığı Caz Müziği Stilleri Üzerine Bir İnceleme, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Atatürk Üniversitesi, Erzurum.

DEĞİRMENCİOĞLU, L. (2011). Makamsal viyolonsel öğretim yöntemine sistematik bir yaklaşım. Yayımlanmamış Doktora Tezi, İnönü Üniversitesi Eğitim Bilimler Enstitüsü, Malatya.

EROY, Ozan. 2014. Türk Müziği Ezgilerinin Modern Armoniyle Düzenlenerek Piyano Eğitiminde Kullanılması, Yayımlanmamış Doktora Tezi, İnönü Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Malatya.

ESENDERE KÜLTÜR VE SANAT DERNEĞİ (2016). Hüseyni Makamı. http://www.eksd.org.tr/makamlar/huseyni_makami_yeni.php).

GEDİKLİ, N. (1999). Ülkemizdeki Etki ve Sonuçlarıyla Uluslararası Sanat Müziği. İzmir: Ege Üniversitesi Basımevi.

HAERLE, D. (1980). The Jazz Language. Miami: Studio 224.

HANÖNÜ, Y. (2014). Callisto Guatelli’nin 19.Yüzyıl Klasik Türk Müziği Çokseslendirme Çalışmaları İçindeki Yeri, Eserlerinin Transkripsiyon ve Analizi, Yayımlanmamış Doktora Tezi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İnönü Üniversitesi, Malatya.

HONSHUKU, H. (1997). Jazz Theory I. New England Conservatory Extension Division, Cambridge.

HUANG, H. WALSER, R. DİMARTİNO, D. KALİSS, J. WEBER, M. (2016). Music in The 20. Century. Routledge, New York. U.S.A.

İLERİCİ, K. (1981). Bestecilik Bakımından Türk Müziği ve Armonisi. Milli Eğitim Basım Evi, İstanbul.

KARACA, T. (2011). Dörtlü Armoni Sistemi ile Ahmed Yesevî Oratoryosu, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Fırat Üniversitesi, Elazığ.

KARAHAN, A. S. (2008). Çağdaş Türk Müziği Piyano Eserlerine Hazırlık Amacıyla Yazılan Etütlerin Öğrencilerin Eserleri Çalma Düzeylerine Etkisinin Belirlenmesi, Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.

KARGIN, A. (2015). Flamenko Müziğine Makamsal Yaklaşımlar, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Haliç Üniversitesi, İstanbul.

KARTAL, S. S. (2014). Sinemada Caz, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Beykent Üniversitesi, İstanbul.

KINIK, M. (2011). Türk Halk Müziği Kültüründe Birleştirici Unsur Olarak Hüseynî Dizisi ve Hüseynî Türküler. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 8(16), 455-469.

KIZILAY, E. (2013). Horon Ezgilerinden Yola Çıkılarak Çok Sesli Tonal Müzik Odaklı Bir Kompozisyon Denemesi: Keman ve Piyano İçin “Tepebaşı Horon” , Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Haliç Üniversitesi, İstanbul.

KONAKÇI, A. (2014). The Methodologies to Create Succesful Jazz Music Festivals in Turkey, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yeditepe Üniversitesi, İstanbul.

KUTLUK, Ö. & YALÇIN, G.(2012). Muammer Sun’un Yurt Renkleri 1. Albümde Yer Alan Piyano Eserlerinin Armonik Analizi. The Journal Of Academic Social Science Studies, 5(7), 769-788.

KÜÇÜKARSLAN, M. (2013). Cazda Akor Yürüyüşleri Tarihi, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Hacettepe Üniversitesi, Ankara.

LEVENT, N. (1995). Çağdaş Türk Müziğinde Dörtlü Armoni. Piyasa Matbaası.

LEVINE, Mark. 1995. The Jazz Theory Book. Sher Music Company, Petaluma.

MANTOOTH, F. 1986. Voicing for Jazz Keyboard, Hal Leonard Publishing Corporation, U.S.A.

MONSON, I. (1998). Oh Freedom: George Russell, John Coltrane, And Modal Jazz. the Course of Performance: Studies in the World of Musical Improvisation, 149-68.

NETTLES, B. (1987). Harmony I. Berklee College of Music, Boston.

OKAY, B. D. (2013). Caz Piyano Müziğinin Piyano Eğitiminde Kullanılabilirliği, Yayımlanmamış Doktora Tezi, Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Marmara Üniversitesi, İstanbul.

ORAL, E. (2006). Türk San’at Müziği ve Jazz Müziği Arasında Bir Karşılaştırma, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Haliç Üniversitesi, İstanbul.

ÖZDEK, A. (2013). Gitar Eğitiminde Makamsal Nitelikli Eserlerin Seslendirilmesine Yönelik Hazırlanan Alıştırmaların Performansa Etkisi, Yayımlanmamış Doktora Tezi, Güzel Sanatlar Enstitüsü, Erciyes Üniversitesi, Kayseri.

ÖZKAN, İ. H. (2000). Türk Müziği Nazariyatı ve Usulleri. Ötüken Yayınları, İstanbul.

PALLANT, J. (2013). SPSS survival manual. McGraw-Hill Education (UK).

SAĞER, T. & EROY, O. (2014). Türk Müziği Makam Dizilerinin Modern Armoniyle Çokseslendirilmesi. İnönü Üniversitesi Sanat ve Tasarım Dergisi, 4(9), 81-91.

SINIR, İ. (2006). Hasan Ferit Alnar’ın Makamlardaki Armoni Anlayışı (10 Yunus Emre İlahisi ve Kanun Konçertosunda H.F. Alnar’ın Makamlar İçin Uyguladığı Armoninin Araştırılması), Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Haliç Üniversitesi, İstanbul.

ŞAHİN, P. (2011). Güzel Sanatlar ve Spor Liselerinde Piyano Öğretim Programlarında Kullanılan Makamların Uygulanabilirliği Hakkında Öğretmen ve Öğrenci Görüşleri, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Gazi Üniversitesi.

TEMEL, H. C. (2016). Caz Eserlerine Müzik Eğitimi Anabilim Dalı Öğretim Programında Yer Verilmesi İhtiyacına Yönelik Bir Çalışma, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Gazi Üniversitesi, Ankara.

TOPTAŞ, B. (2012). Halk Türkülerinin Sistematik Olarak Piyano Eğitiminde Kullanılması, Yayımlanmamış Doktora Tezi, İnönü Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Malatya.

TUFAN, E. (2004). Geleneksel Makamlar Kullanılarak Yazılan Etütlerin Piyano Eğitimi Açısından Önemi. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 24(2), 65-77.

TUTU, M. ve TUTU, S. (1999). Dörtlü Armoni ve Türk Müziği’ne Uygulanışı. Ege Üniversitesi Basımevi, İzmir.

TÜRKMEN, U. (2007). Türk Müziğinde Çokseslilik Tartışmaları. Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 10(1), 177-194.

ULUDAĞ, A. K. (2016). Türk Müziği Çokseslendirme Dersi İçin Tasarlanan Bir Akor Programlama Çalışması ve Etkililik Düzeyleri. Journal of Human Sciences, 13(2), 2563-2576.

WATERS, K. (2005). Modes, Scales, Functional Harmony in the Compositions of Herbie Hancock, Journal of Music Theory, 49(2) (Fall 2005), 333-357.

WATERS, K. & MARTIN, H. (2012). Jazz the First 100 Years. (Üçüncü Baskı), Cengage Learning, Boston.

WILLIAMS, M. (1989). Jazz In Its Time. Oxford University Press.

YAMAN, O. (2015). Piyano ile Eşlikleme Becerisinin Caz Müziği Armonisi ile Birlikte Geliştirilmesi Üzerine Aşamalı Bir Çalışma Modeli Önerisi, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Necmettin Erbakan Üniversitesi, Konya.

YANIKOĞLU, A. (2007). Caz Müziğinin Bugünkü Sorunları: Caz Müziğinin Üretilme Koşullarının Güncel Görünümü, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Başkent Üniversitesi, Ankara.

YAVUZOĞLU, N. (2000). Caz Müziğinde Akor Dizileri, Pan Yayıncılık, Üçüncü Basım, İstanbul.

YILMAZ, Z. (1994). Türk Musikisi Dersleri. Çağlar Yayınları.

YOKUŞ, H. (2005). Ülkemizde Halk Müziği Kaynaklı Piyano Eserlerinin Piyano Eğitiminde Uygulanabilirliğinin Değerlendirilmesi, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Uludağ Üniversitesi Sosyal Bilimleri Enstitüsü, Bursa.

ZEREN, D. (2012). Güzel Sanatlar ve Spor Liseleri’nin Müzik Bölümlerinde Piyano Eğitimi Sürecinde Türk Müziği Makam Dizilerinin Kullanılma Durumlarına Yönelik Bir Araştırma, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Güzel Sanatlar Enstitüsü, Erciyes Üniversitesi, Kayseri.

Diskografi

Miles Davis, Kind of Blue. Columbia CS 8163

Downloads

Published

2016-12-16

How to Cite

Eroy, O., Zahal, O., & Gürpınar, E. (2016). The effect of polyphonization of Hüseyni maqam melodies within modal jazz harmony and dorian scale on success in piano education&lt;p&gt;Hüseyni makamı içerikli ezgilerin modal caz armonisi ve doryen dizi kapsamında çokseslendirilmesinin piyano eğitiminde başarıya etkisi. Journal of Human Sciences, 13(3), 5471–5491. Retrieved from https://www.j-humansciences.com/ojs/index.php/IJHS/article/view/4096

Issue

Section

Music