Examining the situation of classical guitar in symphony orchestra’s concert programmes in Turkey with respect to different variables<p>Türkiye’deki senfoni orkestralarının konser programlarında klasik gitarın yer alma durumunun çeşitli değişkenler açısından incelenmesi

Authors

  • Soner Uluocak Hacettepe Üniversitesi Ankara Devlet Konservatuarı Gitar Sanat Dalı

Keywords:

Symphony orchestra, orchestra programs, classical guitar, orchestra and classical guitar, classical guitar in Turkey, Senfoni orkestrası, orkestra programı, klasik gitar, orkestra ve klasik gitar, Türkiye’de klasik gitar

Abstract

This study was designed to investigate the situation of the classical guitar in concert programs of symphony orchestras in Turkey with respect to different variables. The sample in the research, which was carried out by survey method, is consist of the concert programs of ten symphony orchestras between the period of foundation dates and the 2013-14 concert season. In data collection process the archives of the related orchestras was searched and analysed. The gathered data analysed by frequency and percentage method. The result shows that classical guitar pieces were appeared to some extent in concert programs of the symphony orchestras in Turkey. The frequencies of the appearence of the clasical guitar pieces in the concert programs had increased through the years. This increment has gained an acceleration since 1990. The large majority of the classical guitar pieces were belonged to the 20.th century composers and the most played classical guitar piece was Concierto de Aranjuez by Rodrigo. Appearance of the Turkish pieces in the programs were very low. Until the year 2000 the great majority of the guitarists that played with the orchestras were foreigner but since 2000 Turkish guitarist were appeared mostly on stages.

 

Özet

Bu araştırma Türkiye’de faaliyet göstermekte olan senfoni orkestralarının konser programlarında klasik gitarın yer alma durumunun çeşitli değişkenler açısından incelenmesi amacıyla yapılmıştır. Survey yöntemi kullanılarak yapılan araştırmanın örneklemini Türkiye’de faaliyet göstermekte olan kamu ve özel sektöre ait toplam on senfoni orkestrasının, kuruluş yıllarından 2013-14 konser sezonuna değin gerçekleştirdikleri konser programları oluşturmaktadır. Araştırmada verilerin toplanması aşamasında ilgili orkestraların arşivleri taranarak, kuruluş yıllarından 2013-14 konser sezonuna değin var olan konser programları incelenmiş, verilerin değerlendirilmesinde ise frekans ve yüzde yöntemi esas alınmıştır. Verilerin değerlendirilmesi sonucunda Türkiye’de faaliyet göstermekte olan senfoni orkestralarının konser programlarında klasik gitar eserlerine belli bir ölçüde yer verildiği, programlarda klasik gitar eserlerinin yer alma sıklığının yıllar içinde artış gösterdiği ve bu artışın 1990’dan itibaren belirgin bir ivme kazandığı sonucuna ulaşılmıştır. Araştırmada ayrıca orkestraların programlarında yer alan klasik gitar eserlerinin büyük çoğunluğunun 20. Yüzyıl bestecilerine ait olduğu, en fazla seslendirilen klasik gitar eserinin ise J. Rodrigo’nun “Concierto de Aranjuez” adlı gitar konçertosu olduğu görülmüştür. Orkestralarının konser programlarında Türk eserlerine yer verilme oranının ise oldukça düşük olduğu saptanmıştır. Araştırma sonucunda 1970-2000 yılları arasında orkestra eşliğinde sahne alan gitaristlerin büyük çoğunluğunun yabancı uyruklu olduğu, 2000 yılından itibaren ise Türk gitarist sayısında belirgin bir artış yaşanırken, yabancı gitarist sayısının azaldığı tespit edilmiştir.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Soner Uluocak, Hacettepe Üniversitesi Ankara Devlet Konservatuarı Gitar Sanat Dalı

Phd, Hacettepe university Ankara State Conservatoire, Department of Classical Guitar. Subject areas are Guitar History and Guitar Pedagogy.

References

Akyürek, Recep (2013). “Geçmişten Günümüze Türkiye’deki Orkestralar Ve Kültürel Değişime Etkileri”. 1. Uluslararası Müzik Araştırmaları Sempozyumu: Müzik ve Kültürel Doku 421-430. Trabzon: Karadeniz Teknik Üniversitesi.

Herndon, Marcia (1988). “Cultural Engagement: The Case of the Oakland Symphony Orchestra”. Yearbook for Traditional Music 20: 134-145. http://www.jstor.org/stable/768170. Erişim: 22.05.2014.

http://guzelsanatlar.kulturturizm.gov.tr/TR,2140/orkestralar.html. Erişim: 22.05.2014.

Kanneci, Ahmet (2001). Gitar İçin Beste Yapmış Türk Bestecilerinin Eğitimi ve Yapıtlarının Uluslararası Gitar Repertuarındaki Yeri. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Ankara: Gazi Üniversitesi.

Karasar, Niyazi (2007). Bilimsel Araştırma Yöntemi. 17. Baskı. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.

Kodak, Elif (2006). “Cumhurbaşkanlığı Senfoni Orkestrası Konserlerinde Piyanonun Yeri”. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 6(3): 110-118.

Newcomb, Lawrence (1998). The Six Works for Guitar (or Guitars) and Orchestra by Joaquin Rodrigo. Yayınlanmamış Doktora Tezi. Florida: University of Florida.

Okyay, Erdoğan (2013). Ankara Devlet Konservatuarı’na Armağan. Ankara: Sevda Cenap And Müzik Vakfı Yayınları.

Say, Ahmet (2002). Müzik Sözlüğü. Ankara: Müzik Ansiklopedisi Yayınları.

Spitzer, John ve Neal Zaslaw (t.y.), Orchestra. Oxford Music Online. Erişim: 05.06.2014.

Yeprem, S. (2007). “Türk Gitar Müziği Çalışmaları”. 2. Türkiye Gitar Buluşması: Türk Gitar Müziği Çalışmaları Konferansı. Ankara: Bilkent Üniversitesi. http://www.safayeprem.com/wp-content/uploads/2013/07/turkiyede-gitar-muzigi-calismalari.pdf. Erişim: 22.05.2014.

Downloads

Published

2015-02-10

How to Cite

Uluocak, S. (2015). Examining the situation of classical guitar in symphony orchestra’s concert programmes in Turkey with respect to different variables&lt;p&gt;Türkiye’deki senfoni orkestralarının konser programlarında klasik gitarın yer alma durumunun çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Journal of Human Sciences, 12(1), 648–663. Retrieved from https://www.j-humansciences.com/ojs/index.php/IJHS/article/view/3124

Issue

Section

Music