“Construction of ‘national identity’ in Armenian music historiography<p>Ermeni müziği tarih yazımında ‘milli kimlik’ kurgusu”

Authors

  • Burcu Yıldız İstanbul Technical University, Turkish Music State Conservatory, Musicology Department İstanbul Teknik Üniversitesi, Türk Müziği Devlet Konservatuarı, Müzikoloji Bölümü

Keywords:

Music, Armenian, historiography, modernity, national identity / müzik, Ermeni, tarih yazımı, modernite, milli kimlik

Abstract

For the purposes of keeping the focus on historical sketches that form musical identity construction, I focus on three periods of ‘renaissance’ in the history of music, art and culture in the Armenian case, which can be summarized as:  a-) 5th - 7th centuries: transition to the Christianity and the formation of national ideology, b-) 10th - 15th centuries: canonizing sacred and secular repertories, c-) 19th through 20th centuries: Westernization process on music. As it can be followed from historical musicology research, ‘distinct’ traits that were attributed to nations or ethnicities by the means of music have been mythicized and narrated by those ‘renaissence’ periods or so-called ‘golden age’ images. In this case, those special periods in the history of a nation are seen as the origin of the authenticity in the identity construction processes. In that case, my goal is not to write a sophisticated history of Armenian music, but rather to offer an overview of those historical contexts, to identify the strategies on musical discourses and attributions, and to call attention to the role of nationalization practises in the process of reconceptualising history. The transformations such as the formation of national liturgical music after Christianity, canonization of the national sacred and secular repertories in the middle ages, Armenian modernity and the Westernization process on music after 19th century, the invention of a new notation system, the invention of national folk songs through folk music collections and the transition to polyphonic choral singing are debated in the article.

 

Özet

Ermeni müziği tarih yazımında 3 farklı periyodun müzik, sanat ve kültür tarihinde ‘rönesans’ ya da ‘altınçağ’ anlatısı olarak öne çıktığı görülmektedir. 5.yüzyıldan 7.yüzyıla kadar Hıristiyanlığa geçiş ve milli ideolojinin kuruluş dönemi, 10.yüzyıl ve 15.yüzyıl arasında dini ve din-dışı milli repertuarların oluştuğu dönem ve 19.yüzyıldan 20.yüzyıla müzikte Batılılaşma dönemi, Ermeni müzik tarihinde görülen önemli değişim ve dönüşüm evreleridir ve bugünkü tarih anlatımının temel duraklarını oluşturmaktadır. Tarihsel müzikoloji araştırmalarından gözlemlenebildiği üzere bu rönesans ya da altınçağ anlatılarında, milletlerin ya da etnisitelerin kendine özgü, onları diğer milletlerden ayırd edici, topluluğu tanımlayıcı nitelikleri müzik yoluyla mitleştirilir. Bu önemli duraklar, kimlik inşa süreçlerinde beliren otantisite arayışına da yanıt oluşturur. Bu makalenin amacı, derinlemesine bir Ermeni müziği tarihi yazmak değil, müzikal söylem ve üslupların oluşumunda etkili olan süreçlere değinmek ve tarihin yeniden tasarımında görülen millileştirme pratiklerini incelemektir. Hıristiyanlığa geçiş ile birlikte şekillenenen milli kilise müziği geleneği, ortaçağda dini ve din-dışı milli repertuarların oluşumu, 19.yüzyıl sonrasında Ermeni modernitesi ve müzikte  Batılılaşma süreci, yeni bir notasyon sisteminin bulunuşu, halk müziği derlemeleri ile bir anlamda ‘milli’ halk şarkılarının keşfi ve koral gelenek ile çokseslilik’e geçiş gibi temel dönüşümler tartışılmaktadır.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Burcu Yıldız, İstanbul Technical University, Turkish Music State Conservatory, Musicology Department İstanbul Teknik Üniversitesi, Türk Müziği Devlet Konservatuarı, Müzikoloji Bölümü

Burcu Yildiz is a research asistant in the Department of Musicology at Turkish Music State Conservatory of Istanbul Technical University. She received her B.A. in political science and international relations in Boğazici University, her M.A. and PhD in Istanbul Technical University (MIAM) Ethnomusicology Department. She is interested in ethnomusicology, popular music studies, Armenian music, cultural memory, identity and gender.

Burcu Yıldız İstanbul Teknik Üniversitesi, Türk Müziği Devlet Konservatuarı, Müzikoloji bölümünde Araştırma görevlisidir. Lisans eğitimini Boğaziçi Üniversitesi Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler bölümünde, yüksek lisans ve doktora eğitimini ise İstanbul Teknik Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Müzik İleri Araştırmalar Merkezinde Etnomüzikoloji bölümünde tamamlamıştır. Etnomüzikoloji, Popüler müzik çalışmaları, Ermeni müziği, kültürel bellek, kimlik ve toplumsal cinsiyet konuları çalışma alanlarıdır.

References

Arkun, A. (2005). Into the Modern Age: 1800-1913. E. Herzig & M.Kurkchiyan (Eds.), The Armenians. London and New York: Routledge Curzon. pp.65-89.

Atayan, R. 1999 (1959). The Armenian Neume System of Notation. England: Curzon Press.

Bohlman, P. V. 2004. The Music of European Nationalism: Cultural Identity and Modern History. USA: ABC-CLIO

Davtyan, S. 2006. From History of Armenian Choral Art. Yerevan: The Scientific Council of Yerevan State Conservatory.

Garsoian, N. 1997. The Arsakuni Dynasty (A.D. 12-[180?]-428). R. G. Hovannisian (Ed.), Armenian People from Ancient to Modern Times. Volume 1: The Dynastic Periods: From Antiquity to the Fourteenth Century. New York: St. Martin’s Press.

Göçek, F. M. 2006. Defining the Parameters of a Post-Nationalist Turkish Historiography Through the Case of the Anatolian Armenians. Hans-Lukas Kieser (Ed.), Turkey beyond Nationalism: Towards Post-Nationalist Ideas. I.B. Tauris. pp.80-98.

Hissarlian, A. 1914. Badmoutiun Hye yerajsheshtootian (Ermeni Notasyon Tarihi). Constantinople: Arevtragan Nor Tbaron.

Hovannisian, R. G. 1967. Armenia on the Road to Independence: 1918. Berkeley: University of California Press.

Hovhannisian, H. D. 1956. Armenian Music: A Cosmopolitan Art (Yayınlanmamış doktora tezi). ProQuest Dissertations and Theses database.

Kazarian, H. T. 1983. The Modal Systems of Armenian Sacred Music (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Eastern Michigan University.

Kerovpyan, A., Yılmaz, A. 2010. Klasik Osmanlı Müziği ve Ermeniler. İstanbul: Surp Pırgiç Kültür Yayınları.

Komitas. 1998. Armenian Sacred and Folk Music. England: Curzon Press.

Kurkchiyan, M., Herzig, E. (Eds.). 2005. Armenians. London and New York: Routledge Curzon.

Kuyumjian, R. S. 2001. Archeology of Madness: Komitas, Portrait of an Armenian Icon. New Jersey: Gomidas Institute.

Manukian, M. 2001. Music of Armenia. V. Danielson (Ed.), Garland Encyclopaedia of World Music, Volume 6: The Middle East. Routledge.

McCollum, J., Nercessian, A. 2004. Armenian Music: A Comprehensive Bibliography and Discography. USA: Scarecrow Press.

Nercessian, A. 2001. The Duduk and National Identity in Armenia. USA: Scarecrow Press.

Nercessian, V. 1978. (Ed.) Essays on Armenian Music. London: Kahn and Averill

Nercessian, V. 1998. Armenian Sacred and Folk Music: Komitas. (E. Gulbekian, Trans.). England: Curzon Press.

Özdoğan, G., Üstel, F., Karakaşlı, K., Kentel, F. 2009. Türkiye’de Ermeniler: Cemaat-birey-yurttaş. İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları.

Pahlevanian, A., Kerovpyan, A., Sarkisyan, S. Armenia. Grove Music Online. 18 Jan.2011<http://www.oxfordmusiconline.com/subscriber/article/grove/music/42078>.

Polatyan, S. 1998 (1942). Ermeni Müziği. İstanbul: Avesta Yayınları.

Suni, G. M. 2005 (1919). Armenian Music: Sketches in Armenian Musicological History. Yerevan: Museum of Literature and Art.

Tahmizian, N. 1982. Music in Ancient and Medieval Armenia. Yerevan: Sovetakan Grokh.

Vardapet, K. 2001. Komitas: Essays and Articles, the Musicological Treatises of Komitas Vardapet. California: Drazark Press.

Zekiyan, B. L. 2002. Ermeniler ve Modernite: Gelenek ve Yenileşme/Özgüllük ve Evrensellik Arasında Ermeni Kimliği. İstanbul: Aras Yayınları.

Downloads

Published

2013-06-02

How to Cite

Yıldız, B. (2013). “Construction of ‘national identity’ in Armenian music historiography&lt;p&gt;Ermeni müziği tarih yazımında ‘milli kimlik’ kurgusu”. Journal of Human Sciences, 10(1), 1524–1536. Retrieved from https://www.j-humansciences.com/ojs/index.php/IJHS/article/view/2587

Issue

Section

Music