
 
 
       Volume: 6 Issue: 1 Year: 2009 

 
 
 

Media and multi-party elections in Africa:  

The case of Ethiopia 

 

Dr. Wondwosen Teshome B.∗

                                                 
∗ Department of Anthropology, University of Vienna, Althanstrasse 14, 1090 Wien 
E-mail: wonteslm007@gmail.com 
 

 

 

 

Abstract 
In any democratic country, the media serves as a watchdog of events and decisions and 

assists citizens to be informed about what is going on in the country. Free media also plays a 
very important role to conduct democratic elections. The aim of this paper is to analyze the role 
of the media in the African democratization process particularly in the multi-party elections that 
widely emerged in the continent in the 1990s. The paper investigates the contributions of the 
media in the emerging African democracies by using the performance of the media in the 2005 
multi-party parliamentary election in Ethiopia as a case study. The paper also attempts to assess 
the Ethiopian press laws of 1992 and 2008, which are the only press laws in the history of the 
country.  
Key words: Africa, Democracy, Ethiopia, Fourth Estate, Media, Multi-party election, Press 

http://www.insanbilimleri.com/en�


 
Teshome B., W. (2009). Media and multi-party elections in Africa: The case of Ethiopia. International Journal of 

Human Sciences [Online]. 6:1. Available: http://www.insanbilimleri.com/en  
 
 

 

85 

1. Introduction 
One of the most significant ways people can participate in decisions that affect their lives and 
hold their elected representatives responsible for results are elections (UNDP 2004: 2). In a 
democracy, as Reilly (2003: 12) states, elections have three major functions: First, they serve as 
a means for people to choose their representatives. This could be exercised in choosing their 
representatives to legislative or executive offices. Second, they are a means of choosing 
governments, and third, they give legitimacy to the political systems. According to NDI (2005), 
the media is necessary to educate voters how to exercise their democratic rights; to give a 
chance for political parties to debate with each other; to report about the election campaign, and 
to give the parties a platform to communicate their message to the electorate; to report election 
results; and to assesses the election process. Considerable number of literature is available on 
the role of the media during elections: Jacobs and Shapiro (2005), Lange and Palmer (1995), 
Merloe (1995), Mickiewicz (1992), Norris and Merole (2002), NDI (1995), Owen (2007), 
Sachs (2007), and Wolfsfeld (1997). 
 
Due to its useful role in a society the media is sometimes called the “Fourth Estate1.” The most 
important functions of the media in democratic countries are “to cover political facts and events 
in the most objective, impartial and open way, promoting a variety of views and opinions as 
well as interpreting news in order to make the public understand the relevance of the 
information they receive” (OSCE-ODIHR 2005). According to O’Neil (1998), liberal media 
(i.e. “free” or “independent” media) serves as a critical check on the power of the government. 
Berger (2002) notes that during elections the role of the media includes: scrutinizing parties and 
candidates, exposing electoral irregularities, and educating the public to participate in ‘free and 
fair elections’. The media can perform these roles by: educating the electorate about the 
electoral system; reporting the election campaign; serving as a platform for the information flow 
from the parties to the public and from the public to the political parties; serving as a debate 
forum for political parties, and monitoring the vote counting and the reporting of election 
results. In order to effectively perform their duties there has to be a media freedom, which is one 
of the corner stones of the “free and fair” elections. For scholars like Diamond (1992), Lawson 
(2002), McMillan and Zoido (2004), and Norris (2006) the freedom of press is associated with 
democratization. Media freedom during election include: freedom from direct censorship2

                                                 
1 This phrase was coined by the historian Thomas Carlyle in the 19th century (though he himself has attributed it to 
Edmund Burke, a British politician) (see Carlye 1841). It is derived from the old English idea that claims there are three 
estates in the British parliament. The First Estate (“The Lords Spiritual”) was made up of the high clergy; while the 
Second Estate (“The Lords Temporal”) and the Third Estate (“The House of Commons”) were composed of the 
hereditary nobility, and the common people respectively. 
2 “Direct censorship” is defined as, “improper and unlawful prior restraints on publication” (Coliver and Merloe, 
1997:19). It also refers to “communications from government officials that explicitly or implicitly threaten direct censorship or some other 
consequence for publishing items unfavorable to the government” (Ibid.). Direct censorship and intimidation may induce a “self-
censorship” (in order to avoid the government sanctions). This is usually done due to fear. Sometimes, “self-
censorship” can be exercised by media outlets that are friendly with the ruling party or government. In this case, “self-
censorship” is done to support the government (Ibid: 19-20).  

; 
freedom from arbitrary government interference, intimidation and harassment; unlimited access 
to information; freedom of movement for journalists; and the right to publish public information 
held by the state.  

http://www.insanbilimleri.com/en�


 
Teshome B., W. (2009). Media and multi-party elections in Africa: The case of Ethiopia. International Journal of 

Human Sciences [Online]. 6:1. Available: http://www.insanbilimleri.com/en  
 
 

 

86 

For Howard (2004: 6) if there is “no free press,” there is “no democracy”. Therefore, 
democracy and a free media have special relationships. A free and independent press3

According to Deegan (2003), between 1989 and 1994 almost 100 elections had taken place in 
Africa. Moreover, in the 1990s alone, 42 out of 48 African countries made democratic reforms 
and held elections (Eid 2002: 2). Prior to the 1999 election in Botswana, many political parties 
failed to use the media efficiently. They used traditional methods of house-to-house campaigns 
and public rallies. Their heavy dependence on public rallies, though effective in some cases, 

 will help 
keep the election honest and democratic, and a democratically-elected government protects the 
media freedom. For Fox (1998), Jones (2002), Kumar (2006), and Nye (2002) free or 
unrestricted media can help to overthrow dictatorial regimes and facilitates the establishment of 
democratic institutions. An active and informed citizenry is necessary for democratic 
governance. During elections a public (state) media is required to give fair coverage and 
equitable access to opposition parties. At present, the major problem of the media in emerging 
democracies is the governments’ intervention through direct censorship, physical threats and 
attacks, imprisonment, intimidation, and murder (Coliver and Merloe 1997:19).  
 
The paper attempts to answer the following major research questions: 
(1) What is the role of the media in the democratization of Africa? 
(2) How did the media affect the democratization process in Ethiopia in the post-1991 period? 
(3) What are the contributions of the media in the 2005 Ethiopian parliamentary election and 
what are the consequences? 
 
2. Media and Multi-Party Election in Africa 
As Ochilo (1993: 21-22) noted modern media was introduced to Africa by the European 
missionaries and colonial administrators. During colonialism, European colonialists used the 
media principally for the dissemination of news and other information among the European 
settlers. Therefore, the media in colonial Africa was not a major instrument of social and 
political change in the continent. In this period, the media had very little to offer to the 
indigenous people. In the post-colonial period (i.e. 1960s-1980s), most of the African countries 
became one-party states and the media became either state-owned or found itself under the strict 
control of African dictators. The only exceptions were Egypt, Kenya, Nigeria and Zambia 
where there existed some form of private ownership, and limited media freedom. After the 
onset of multi-party democracy in Africa in the first half of the 1990s (Wondwosen 2008a:1-14) 
scholars have attempted to investigate the role of the media in the African democracy and multi-
party elections. The best examples are: Acayo and Mnjama (2004: 27-43), Ansah (1998: 1-16), 
Berger (1998: 599-610; 1999: 82-116), Franklin and Love (1998: 545-550), Ocitti (1999), 
Olukotun (2000: 31-44; 1996, 1997), Olukkotun and Omole (1999), Oseni (1999), Tettey 
(2006: 229-248, 2001, 2003, 2004), and Uzodike and Whetho (2006). 
 

                                                 
3 Independent press is defined as “a press independent from governmental, political or economic control or from control of materials and 
infrastructure essential for the production and dissemination of newspapers, magazines and periodicals” (Marthoz 2000: 6). 

http://www.insanbilimleri.com/en�


 
Teshome B., W. (2009). Media and multi-party elections in Africa: The case of Ethiopia. International Journal of 

Human Sciences [Online]. 6:1. Available: http://www.insanbilimleri.com/en  
 
 

 

87 

greatly curtailed their opportunity to reach certain segments of the population particularly the 
professionals and the elderly (Mokopakgosi and Molomo 2000:11).  
 
Illiteracy may increase the significance of broadcast media (radio and television) in many 
African countries. For instance, in the 1989 Namibian election 60% of the people were illiterate. 
Therefore, this increased the need for radio to communicate with most of the people (Coliver 
and Merloe 1997: 18). In Africa, access to radio and television affects the election process. For 
instance, in the 1992 Kenyan election, there were 82,000 televisions and 2,000,000 radios for 25 
million Kenyans (Ibid). In the 2006 Congo (Zaire) election, there were 119 radio stations, 52 
television stations, and 176 newspapers and magazines. Most of the media were affiliated or 
owned by politicians (ICG 2006: 7). In the 1991 Zambian election, for instance, the 
government-controlled ZNBC (Zambian National Broadcasting Company) rejected the 
opposition’s election advertisement by offering lame excuses (Coliver and Merloe 1997:20).  
 
Sometimes, African governments impose a martial law during elections with the aim of getting 
extraordinary powers to censor the media. In the 2005 election, which was the most contested 
multi-party parliamentary election in the history of Ethiopia, the EPRDF government declared a 
martial law on the night of the Voting Day (BBC 16 May 2005; Sudan Tribune 15 May 2005) 
sensing the electoral victory of the opposition parties. The martial law, in addition to curbing the 
activities of the opposition, seriously affected the free press. In the one-month ban,4

                                                 
4 Later on the ban was extended for one more month. 

 which was 
imposed on May 15, 2005 many media people were harassed, accused and detained (see Addis 
Tribune 24 June 2005; Angola Press 8 July 2005; The Ethiopian Herald 8 June 2005; 6 July 
2005). In the 1992 Kenyan election, the government confiscated publications that were critical 
of government activities and imprisoned many journalists. The most affected publication in this 
case was Society Magazine. The editors of the Society Magazine and Finance Magazine were 
detained for some time (Coliver and Merloe 1997:21).  
 
One of the most pressing problems for African opposition parties during election time is getting 
broadcast time in state-owned or state-controlled broadcast media. In democratic countries, 
during elections direct access to radio or television by the opposition parties must be covered by 
the state, or the political parties themselves. As well known, almost all opposition parties in 
Africa are not financially capable of covering these expenses. Even private media owners may 
favor the ruling party due to various reasons, and may refuse to support the opposition parties 
(Coliver and Merloe 1997:27). In African transitional democracies, opposition parties may not 
be allowed to purchase air time on radio and television. In the 1989 Namibian election, the 
opposition parties were not allowed to buy air time. Furthermore, the cost factor is important in 
purchasing air time. In the 1985 election in Zimbabwe, only three parties including the ruling 
party were financially strong to purchase air time for political advertisement. The other small 
parties were not able to do it due to their weak financial capacity (Ibid: 28).  
 

http://www.insanbilimleri.com/en�


 
Teshome B., W. (2009). Media and multi-party elections in Africa: The case of Ethiopia. International Journal of 

Human Sciences [Online]. 6:1. Available: http://www.insanbilimleri.com/en  
 
 

 

88 

As Coliver and Merloe (1997: 34) noted, “free and fair elections depend to a significant degree 
upon the ability of the news media to function in an impartial and professional manner.” In the 
1992 election campaign in Kenya, the ruling party got more coverage than all opposition 
combined in the state-owned Kenya Broadcasting Corporation (KBC) that involves radio and 
television. The KBC characterized the ruling party positively while presenting the opposition 
negatively. On the other hand, the privately-owned KTN (Kemnya Television Network) 
covered the opposition more than the KBC did. In the 1991 election campaign in Zambia, the 
NBC (Zambia National Broadcasting Company) gave a high coverage to the ruling party than 
the opposition (Ibid: 35).  
 
As I have tried to indicate, the media has played a major role and has a positive impact on the 
democratization process in Africa. As Hyden and Okigbo (2002) argued, “in Africa, media and 
democratic transition supported one another in a bidirectional relationship.” On the other 
hand, some critics characterize the media in Africa as irresponsible, biased, and full of unethical 
behavior (see Berger 1998: 605; Kasoma 1997; Lidetu 1998EC: 132-135; Nyamnjoh 2005; Ojo 
2003; Tettey 2001, 2003, 2004; Mupfurutsa 1999; McQuail 1997: 8; and Sawant 2003:17). 
 
3. Media in Ethiopia 
 
3.1. Historical Background  
Though Ethiopia is one of the very few countries in Africa that have long history of writing, 
newspapers emerged in the country very late at the end of the 19th century. It is reported that the 
Amharic printing press was imported for the first time by a French merchant in 1897. In 1900, 
“Bulletin de la Leprosie de Harar”, a “polygraphed” periodical started to be published in Harar 
by the French Lazarist missionaries. In 1905, the publication name of the periodical was 
changed to “Le Semaine d’Ethiopie” (“The Ethiopian Weekly”) and continued publishing 
occasionally French and Amharic articles (Mocria et al 2003: 29). In 1908, the periodical 
continued publication by moving to Dire Dawa until 1914 (Pankhurst 27-08-04). In the mean 
time, the first Amharic newspaper, “Aimero” (“Intelligence”), was established in 1902 edited by 
a Greek editor, Andrea E.Kavidas. The newspaper continued till the Italian invasion of 1936. 
Another newspaper in French language “Le Courrier d’Ethiopia” (“The Ethiopian Newspaper”) 
was founded in 1913 by a Frenchman Alexis Desvages. This newspaper stopped publication 
when Italy invaded Ethiopia in 1936. The Italian legation in Addis Ababa started a newspaper 
in Amharic under the title “Ya Tor Ware” (“War news”) from 1916 to 1918 (Mocria et al 2003: 
29). In 1917, a literary journal, “Goha Sebah” (“Down”) appeared edited by Heruy Walda 
Selassie, a prominent Ethiopian figure (Pankhurst 27-08-04).  
 
3.2. Media under Haile Selassie (r. 1930-1974) 
In 1925, a weekly newspaper, “Berhanena Selam” (“Light and Peace”) started production under 
the patronage of Ras Tafari Makonen (later, Haile Selassie I) but stopped production in 1936 
(Pankhurst 27-08-04). From 1926 to 1933 another newspaper (in German and French) was 
published under the title “Abessinien Korrespondanz” or “Correspondance d’Ethiopie” edited 

http://www.insanbilimleri.com/en�


 
Teshome B., W. (2009). Media and multi-party elections in Africa: The case of Ethiopia. International Journal of 

Human Sciences [Online]. 6:1. Available: http://www.insanbilimleri.com/en  
 
 

 

89 

by an Austrian, Dr. Eric Weinzinger. Other newspapers and journals include “L’Ethiopie 
Commerciale” started in 1932 by a Greek, Christo Sakellaridis; “Il Notziario” in Italian in 1933; 
“Kesate Berhan” Journal in 1935; “Atbiya Kokeb” (“Star of the morning”) in 1935; 
“Banderachen” (“Our Flag”) newspaper in 1941. In 1941, additional newspapers started to be 
published. These were: “Addis Zemen” (“New Era”) in Amharic, “Yeethiopia Dimts” (“The 
Voice of Ethiopia”) in Amharic and English, “The Ethiopian Herald” in English, “Sandak 
Alamachen” “Our Flag” in Amharic and Arabic; “Il Lunedi del Medio Oriente” in Italian, and 
“L’Ethiopie d’Aujourd’hui” in French and Amharic (Mocria et al 2003: 29; Pankhurst 27-08-
04). 
 
In 1933, the first radio station was started by an Italian company. It continued for some time 
after Italy occupied Ethiopia in 1936. In 1953, short wave broadcasting was resumed. In 1963, 
“Radio Voice of the Gospel” which was owned by the World Federation of Lutheran Churches 
started broadcasting. In 1970, “Radio Ethiopia” started broadcasting in six languages. In the 
early 1960s, television broadcasting began for the first time in the history of the country. In 
1965, an educational TV broadcasting was initiated (Daniel and Jagne 2003: 14).  
 
Realizing the importance of propaganda, Emperor Haile Selassie established the Ministry of 
Information after crushing the coup attempt against his government by the Imperial Bodyguard 
in 1960. Prior to its organization as a Ministry of Information, it was known as “Yegazetana 
Mastawekia Mesria Bet” (“Newspaper and Information Office”) and it was organized in a 
department level under the Ministry of Pen (Ahadu n.d: 83). It was the Italians (1935-1941) 
who, for the first time, established “Ufficio Stampa e Propaganda”, the forerunner of the 
“Newspaper and Information Office“ and put it under the control of the Italians political office 
“Ufficio Politico”. The Italians established this office to propagate their propaganda in Ethiopia. 
The Italian colonialist conducted their fascist propaganda through radio and through their 
monthly magazine known as the “The Light of Rome” (Ahadu n.d.: 84). After liberation Haile 
Selassie’s government established a Censorship Board under the “Newspaper and Information 
Office”. The Censorship Board5 was composed of seven members (Ibid: 102). According to 
Ahadu (n.d: 104, 108-109), the prime activities of the Censorship Board were to censor all the 
news in the radio and the newspapers and to make sure that all the information passed to the 
public was in line with the imperial government’s interests. The newspapers were required to 
publish the Emperor’s picture on their front pages6

                                                 
5 However, according to Bahru (2002:193), censorship in Ethiopia began in the 1930s (i.e. before the Italian invasion) as 
soon as Haile Selassie consolidated his rule in the country. In November 1933, the Minister of Pen (Tsehafe Tizaz) 
ordered that “all printed matter would thenceforth be subject to censorship by his office.” Subsequently in early 1935 
the government passed a legislation authorizing the Ministry of the Interior to censor all publications. 
6 Ahadu (n.d: 109) claimed that all pictures and photos were personally checked and approved by the Emperor himself 
before being published in the newspapers. 

. Issues such as unemployment, famine and 
drought, prostitution, inflation, high living costs, etc. which were regarded as damaging to the 
image of the monarchy were neither allowed to be published in the news papers, nor 
broadcasted in the radio (Ibid: 193). The Imperial government continued its tight policy on the 
media though there were very few sporadic attempts by some bold journalists and authors to 

http://www.insanbilimleri.com/en�


 
Teshome B., W. (2009). Media and multi-party elections in Africa: The case of Ethiopia. International Journal of 

Human Sciences [Online]. 6:1. Available: http://www.insanbilimleri.com/en  
 
 

 

90 

indirectly and subtly criticize the imperial government7. This strict policy continued even in the 
final months of Haile Selassie’s government8. In 1974, the newly appointed Minister of 
Information, Ahadu Sabure, was forced to submit his resignation after serving only two months 
in office, due to his insistence for free media in the country9

The Derg government had put all the mass media institutions under the Ministry of Information. 
The government also passed very strict censorship rule (Daniel and Jagne: 2003: 14). According 
to Mairegu (2000: 129), “the Derg took over total control of the media by assigning its cadres 
to supervise the day-to-day operation of the journalists working in the state print and electronic 
media.” Exposing how the state media was abused by the government, Leum (24 November 
1986) jokingly said, “In Ethiopia for example, the Ethiopia Herald is known as the Daily 
Mengistu, after Lt. Col. Mengistu Haile Mariam, the military ruler.” Moreover, the Derg 
government is blamed for the persecution of many journalists and independent writers who 
attempted to write articles and books that exposed the regime.

 (Ibid: 223-225, 267-268). 
 
3.3. The Media under the Derg Government (1974-1991) 
During the Derg administration (1974-1991), the mass media was under the absolute control of 
the military government. After the establishment of the Workers Party of Ethiopia (WPE) in 
1984, Ethiopia became a one-party state and the media was put under the full control of the 
party. As Wanyande (1995: 58-59) pointed out,  

“One party states, whether of the Soviet or the African variant was characterized 
by authoritarianism as its guiding ideology. According to this ideology, the state 
assumes the right to control the rest of society and to expect unchallenged 
obedience. It is an ideology which thrives on and encourages the suppression of 
criticism and any challenge to those in authority….. In the case of the media, the 
authoritarian ideology encourages a media system that champions the 
government's hegemonic agenda over the rest of society, while at the same time 
overlooking the government's shortcomings and excesses.” 

10

Until the coming to political power of the EPRDF (Ethiopian Peoples’ Revolutionary 
Democratic Front) in 1991, the country had no truly independent news media

 
 
3.4. The Media under the EPRDF Government (1991-Present) 
 
Introduction 

11

                                                 
7 The best examples are the novels, “Aliwoledim” (“I Will not be Born”) written by Abe Gobegna, and “Fikir Eske 
Mekabir” (“Love unto the Grave”) authored by Haddis Alemayehu. 
8 The imperial government was blamed for harassing  the media, and for persecuting its critics. It was rumoured that the 
famous TV talk show host, Asaminew Gebrewold, was murdered by the security forces of the Imperial government. 
However, the official version of his death was a suicide after having a conflict with his married lover. 
9 The media’s contribution to the fall of the imperial government was very important. For instance, it was the 1973 
media report titled “The Unknown Famine” by Jonathan Dimbleby, a British journalist that played a key role in 
undermining the imperial government by exposing the hidden famine in Wollo province of Ethiopia for the first time.  
10 It is reported that the author of the Amharic book titled, “Oromai”, Bealu Girma, was executed by the Derg for 
criticizing high government officials (see Genet 1994 EC.: 211-219). It is also claimed that the Derg government is 
responsible for the mysterious death of the famous novelist, Aba Gobegna. 
11 The “independent media” is also known as “free media” or “private media”. 

 (Coliver and 

http://www.insanbilimleri.com/en�


 
Teshome B., W. (2009). Media and multi-party elections in Africa: The case of Ethiopia. International Journal of 

Human Sciences [Online]. 6:1. Available: http://www.insanbilimleri.com/en  
 
 

 

91 

Merloe 1997: 17). After 1991, many kinds of newspapers and magazines mushroomed in 
Ethiopia. On October 2, 1991, the newly-established EPRDF government adopted a 
proclamation to provide for the “determination of the application of state owned mass media” 
(Negarit Gazeta 3 October 1991). The EPRDF also adopted the 1948 Universal Declaration of 
Human Rights, in its Charter that served as a Constitution for the Transitional Government of 
Ethiopia (1991-1994). It also abolished the Censor Department of the Ministry of Information 
(Mocria et al 2003: 31). 
 
The First Press Law (Proclamation No. 34/1992) 
The first press law in the history of the nation was adopted in 1992. According to Proclamation 
No. 34/1992, titled the “Proclamation to Provide for the Freedom of the Press”, the freedom of 
press was recognized and respected in Ethiopia and censorship of the press and any restrictions 
of a similar nature were prohibited (Article 3). The proclamation stated that any Ethiopian 
national would receive press license from the Ministry of Information or from the Information 
Bureau (for regions) by submitting the following particulars: the name of the propertior or the 
editor in-chief of the press, the type of press activity, the address of the head office of the press, 
the name of the press, and the name and address of the publisher (Article 7). The proclamation 
also stipulated that the publisher or the editor of any press may not be forced to disclose the 
source of the news (Article 8(4a)). However, in case of a crime committed against the safety of 
the state, administration, the national defense force, or in the case of proceedings of a serious 
crime, the court may order the publisher or the editor of the press to disclose his (her) source of 
information (Article8(4b)). Moreover, the proclamation requires that any press product should 
not give rise to criminal and civil liability (Article 10); should be free from a criminal offence 
against the safety of the state (Article 10(2b)); should be free from defamation or false 
accusation against any individual, national/nationality or organization; should be free from 
criminal instigation of one nationality against another, or conflict between peoples (Article 
10(2c)); it should be free from any agitation for war (Article 10(2)) etc. Despite its 
shortcomings, according to Dessalegn (2004: 3), “There is broad agreement among informed 
opinion, and especially people in the media, that the press law of 1992 has opened the door to 
the growth of the private press in the country.” 
 
The 1994 Constitution and the Right to Opinion 
In 1994, Ethiopia adopted a new Constitution, which was the fifth Constitution in the history of 
the nation12

                                                 
12 The constitutional development in Ethiopia has passed many stages involving the 1931 and 1955 imperial 
constitutions, the 1974 aborted constitution, the 1987 Marxist (Derg) constitution, and the current federal constitution 
that was promulgated in 1994. (For further detail on the country’s constitutional development see Abera 1998; Fasil 
1997; Fisseha-Tsion 1998; and Wondwosen 2007). 

. Article 29 of the 1994 Constitution declares that, “Everyone has the right to 
freedom of expression without any interference. This right shall include freedom to seek, receive 
and impart information and ideas of all kinds, regardless of frontiers, either orally, in writing 
or in print, in the form of art, or through any media of his choice.” According to the 
Constitution, “Freedom of the press and other mass media and freedom of artistic creativity is 
guaranteed.”  

http://www.insanbilimleri.com/en�


 
Teshome B., W. (2009). Media and multi-party elections in Africa: The case of Ethiopia. International Journal of 

Human Sciences [Online]. 6:1. Available: http://www.insanbilimleri.com/en  
 
 

 

92 

Broadcasting Service  
Though at present, broadcasting service in Ethiopia is found in a very low position in African 
standards, in the 1950s, while almost all African countries were under the colonial yoke 
Ethiopia and Egypt were the first African states to broadcast a propaganda war against 
colonialism (Mosia et al 1994: 5). In June 1999, a Broadcasting Proclamation was promulgated 
to establish a Broadcasting Agency (Negarit Gazeta 29 June 1999) as an autonomous federal 
administrative agency. The agency got the power to issue, suspend and revoke broadcasting 
licenses.13

In July 2007, Ethiopia replaced the then existing Broadcasting Proclamation No. 178/1999 
(Negarit Gazeta 29 June 1999) by a new Proclamation, No. 533/2007 (Negarit Gazeta 23 July 
2007)

  
 

14. The new Broadcasting Proclamation established a broadcasting authority known as the 
“Ethiopian Broadcasting Authority” as an autonomous federal agency to regulate and supervise 
radio and television transmissions (Negarit Gazeta 23 July 2007). According to Article 23(3), a 
political organization can not be issued a broadcasting license. Article 23(2) designates that 
foreigners are not allowed to apply for broadcasting, and foreign capital is also not allowed. 
Article 23(5) bans religious (faith) organizations from owning broadcasting license. Moreover, 
the article banns officials of political organizations to be shareholders or to be members of the 
management of the organization that applies for broadcasting license15

                                                 
13 The strict regulation and government monopoly on broadcasting service has drawn international criticism. For 
instance, the US Congress wrote that: “The Government of Ethiopia must expeditiously allow private radio and television licensing 
and end its monopoly on electronic media. Independent media is essential to democracy and good governance. It is unacceptable, in our view, 
that after fourteen years since the ouster the military dictatorship only one private radio, which is owned by the ruling party, is allowed to 
function” (Congress of the United States 5 October 2005). 
14 The government claimed that it studied broadcast laws of Britain, Australia, Tanzania, South Africa, and India before 
adopting the revised broadcasting law (The Reporter 30 June 2007). 
15 However, according to Dessalegn (2004: 4), in 2002, there were one national and one regional party-owned radios in 
the country. 

. It further stated that any 
organization that includes a political organization as a share holder, or if it includes a member of 
a political organization in its management at any level, it will not get a broadcasting license 
(Negarit Gazeta 23 July 2007). In addition, if the applicant organization for broadcasting 
license has foreign nationals in its management or if it is not incorporated in Ethiopia, a 
broadcasting license will not be issued (Negarit Gazeta 23 July 2007). Article 43(1) stipulates 
that every broadcaster should allocate free air time for legally registered political parties and 
candidates to publicize their objectives and programs to the public during elections. Article 
43(3) also allows broadcasting service license to transmit election campaign advertisement of 
political parties and candidates in return for payment (Negarit Gazeta 23 July 2007). Article 
43(3) declares that broadcasters can not demand higher payment for election campaign than the 
fee charged for commercial advertisements (Negarit Gazeta 23 July 2007). According to The 
Reporter (09 June 2007), “The revised Broadcasting Service Proclamation of 2007, however, is 
much worse than the so far slumbering law now replaced on many established issues such as 
the independence of the regulatory authority, the right of access to airwaves, the licensing 
process etc.” 
 

http://www.insanbilimleri.com/en�


 
Teshome B., W. (2009). Media and multi-party elections in Africa: The case of Ethiopia. International Journal of 

Human Sciences [Online]. 6:1. Available: http://www.insanbilimleri.com/en  
 
 

 

93 

The Second Press Law16

The second press law titled “Mass Media and Freedom of Information Proclamation,” which 
was adopted by the parliament in July 2008 was initiated for the first time in 2003

  
 
Version 2003 

17

                                                 
16 Though the Ethiopian government insisted that the second press law was revised many times, in this paper I have 
examined only two versions of the draft proclamation, which were made public by the government. 
17 In the Ethiopian calendar it was released in 1995. 

 by the 
Ethiopian government (i.e. Ministry of Information) (The Daily Monitor 28 April 2008). The 
draft law has passed various stages of evaluations, and discussions since its inception in 1995 
EC (2003 GC). According to Article 20 of the draft proclamation, a press council would be 
established consisting 29 members drawn from the federal government, association of 
journalists, publishers, and from the public. The Council of Ministers determines the 
appointment of the press council members, the powers and responsibilities of the council, and 
its working procedure. Article 26 of the draft proclamation stipulates that the prosecutor has the 
power to suspend a media outlet in case of suspicion that the media outlet is about to 
disseminate illegal information or information than can bring damage. The draft proclamation 
(Article 30.9) also bans a multiple ownership of print and electronic media. Moreover, 
according to the draft proclamation owners of the media should disclose their sources’ of capital 
(Article 8). It also stipulates that money coming from abroad to establish a media is prohibited. 
In this case, even the Diaspora Ethiopians are not allowed to establish media in the country 
(Article 5). 
 
Version 2008 
The other (revised) version of the draft proclamation was released in 2008. The revised version 
banned the censorship of private media (Article 4.1), and the detention of journalists (Article 
43.1). It also gave a right for government prosecutors to stop the publication and distribution of 
materials by invoking national security (Article 42.2). In other words, state prosecutors can 
intervene prior to the publication and the distribution of the materials. For opposition members, 
this article is indirect censorship, though censorship is officially forbidden in the new press law 
(Reuters 2 July 2008). According to many local and international media people, the new 
proclamation restricts “freedom of expression and intimidate[s] journalists” (Mushtaq 8 July 
2008). For Mushtaq (8 July 2008), one of the most disturbing article of the proclamation is 
Article 43(7). According to the said article, defamation or false accusation against 
"constitutionally mandated legislators, executives and judiciaries will be a matter of the 
government and prosecutable even if the person against whom they were committed chooses not 
to press charge." This provision increased the fines for defamation to 100,000 Birr (CPJ 11 July 
2008). In general, though the new media law included few improved articles (in comparison 
with the 1992 media law) such as the lifting of jail terms for journalists convicted of press 
offences, and the right to form an independent professional organization, it has also very 
repressive articles as we have already seen above (IFJ 10 July 2008).  
 

http://www.insanbilimleri.com/en�


 
Teshome B., W. (2009). Media and multi-party elections in Africa: The case of Ethiopia. International Journal of 

Human Sciences [Online]. 6:1. Available: http://www.insanbilimleri.com/en  
 
 

 

94 

In May 2008, the House of Peoples’ Representatives of Ethiopia discussed the draft 
proclamation. The “Mass Media and Freedom of Information Proclamation” was approved by 
the House of Peoples’ Representatives (ENA 1 July 2008) on 1 July 2008 by majority vote 
though 70% of the opposition MPs opposed it18. In general, 290 MPs from the EPRDF 
supported the bill, 77 opposition MPs opposed, and 9 opposition MPs abstained (Addis Fortune 
6 July 2008; The Reporter 02 July 2008).19

The May 2005 parliamentary election (regional and federal) was the most contested multi-party 
election in the history of the country (Wondwosen 2008b: 131). Prior to the election, the NEBE 
(National Electoral Board of Ethiopia) issued media accreditation guidelines. According to 
these guide lines, the media people were requested to:

 
 
Case Study: The Role of the Media in the 2005 Multi-Party Election in Ethiopia 

20 “strive for balance, accuracy and 
impartiality”, “avoid facilitating discrimination based on race, sex, language, religion, 
political or other beliefs, national or social origins”, “report only on credible and well-sourced 
facts.” Moreover, they were requested not to “hide key information or falsify documents.” The 
guidelines also instructed the accredited media representatives not to: “interview voters, 
candidates’ representatives, observers or election observers during registration or polling”; 
“film, photograph or interview any voters or election officials without their consent”; “film, 
photograph or copy the Electors’ Registers, voters’ registration identity documents or any other 
documents which would infringe on the privacy of voters.”21

Prior to the election, the state-owned radio and television announced that they would give 54% 
of their air time (dedicated to election coverage) to the opposition parties and candidates (Mail 
& Guardian 23 May 2005)

 The guidelines also stipulated that 
all interviews should be conducted out side polling stations.  
 

22

                                                 
18 For Lidetu, an opposition MP from the UEDP-Medhin, the new press law is “better compared to the one in 1992” 
(Addis Fortune 6 July 2008; The Reporter 02 July 2008). Another opposition MP from the OFDM, Bulcha Demeksa, 
condemned the new press law by saying: “this is the darkest day for the press industry (Addis Fortune 6 July 2008; The 
Reporter 02 July 2008). 
19 Many opposition parties, Western donors, international media protection organizations (IPI 29 September 2004; 10 
November 2004; 05 March 2004; 17 December 2003) and the independent press in Ethiopia had voiced their 
opposition to the draft proclamation. They condemned it as too tough, designed to serve the ruling party and the 
government as a tool to suppress freedom of expression in the country. Though the opposition parties and the private 
media condemned it as “draconian” law, the Ethiopian government appreciated the draft proclamation and considered 
it as a useful tool for creating a “responsible” press. According to CPJ (11 July 2008), the proclamation “was adopted 
without full public consultation and was opposed by most opposition party law makers.” 
20 NEBE, “NEBE Media Accreditation Information and Guidelines on Election Coverage.”  

 various scholars confirmed that these vows were not implemented. 
At the end of the election, a team of Graduate School of Journalism and Communications in 
Adis Ababa University conducted a survey and prepared a report entitled, “Monitoring the 
media coverage of the 2005 Parliamentary and Regional Council Elections in Ethiopia.” The 
team evaluated the media coverage of the state controlled Television and Radio stations (i.e., 

<http://www.electionsethiopia.org/Whats%20New17.html> 
21 Ibid. 
22 According to Bereket Simon, the then Minister of Information, “The air time allocated for use by opposition parties 
in the State-owned media was by far fair and exceeded the international fairness standard” (The Reporter 26 February  
2005). 

http://www.insanbilimleri.com/en�
http://www.electionsethiopia.org/Whats%20New17.html�


 
Teshome B., W. (2009). Media and multi-party elections in Africa: The case of Ethiopia. International Journal of 

Human Sciences [Online]. 6:1. Available: http://www.insanbilimleri.com/en  
 
 

 

95 

Ethiopian Television, Radio Ethiopia, Radio Fana23

In the 2005 parliamentary election, the delay in releasing election results

), Radio FM, and the independent print 
media during the election. According to their findings, the Ethiopian television’s campaign-
related coverage was tilted in favor of the ruling party, EPRDF (41%), followed by the two 
biggest opposition parties, the United Ethiopian Democratic Front (UEDF) (26%), and the 
Coalition for Unity and Democracy (CUD) (23%). The other smaller opposition parties and 
independent candidates received only 10% (The Reporter 28 May 2005). Moreover, in the 
Tigrigna language service of the Ethiopian Television, EPRDF received 68% of all coverage 
(including government activities), UEDF 19%, and CUD 10%. In the Oromifa language 
program, EPRDF received 48% of all coverage, UEDF 21%, CUD 16%, and the other parties 
and independent candidates 15%. In the Amharic language service the EPRDF got 41% of the 
coverage, CUD 26%, UEDF 24%, and other parties received 9% coverage (The Reporter 28 
May 2005). 
 
Concerning the Radio Ethiopia’s election coverage, their findings revealed that in the Tigrigna 
language program, the EPRDF got 86% of the total coverage (including news on government 
activities). In Oromifa language service the EPRDF received 45%, UEDF 26%, CUD 18% and 
other parties got 11%. In the Amharic language Program, the EPRDF secured 41% of the total 
coverage, CUD 26%, UEDF 24%, and others 9%. In over all Ethiopian Radio coverage, the 
EPRDF received 41%, UEDF 26%, CUD 23%, and others 10%. In the other Radio station, i.e. 
Radio Fana, from the total coverage the EPRDF received 74%, CUD 13%, UEDF 6% and 
others 7%. In campaign related coverage, the EPRDF got 61%, CUD 20%, UEDF 9% and 
others 10%. Radio FM gave independent candidates 98% of campaign-related items. 
Furthermore, according to their findings, almost all of the private print media, which were 
surveyed by the researchers were against the ruling party, and portrayed the EPRDF negatively. 
The researchers also found out that the public (state) print media were in favor of the EPRDF 
(The Reporter 28 May2005).  
 

24 increased the anxiety 
and tension of the people that in turn increased the demand for the independent newspapers.25

                                                 
23 The EPRDF government claims that Radio Fana is a private business agency and had nothing to do with the ruling 
party. However, this claim is always challenged due to the radio station’s direct and indirect attachment with the ruling 
party (Daniel and Jagne 2003: 16). 

 

24 One of the alleged causes for the bloody electoral violence in 2005 was the NEBE’s failure to release election results 
on time. The delays in the vote counting were slammed by the EU election observers’ team. The European Union’s 
election observer’s team criticized the delays in releasing election results in light of the fact that on election night results 
were announced at many polling stations. The EU election team said, “These practices, taken as a whole, are seriously 
undermining the transparency and fairness of the elections…..They also risk increasing the scope for manipulation and consequently putting in 
doubt public confidence in the process” (Sudan Tribune 25 May 2005). Furthermore, the EU said it “Regrets the way in which the 
counting of the votes at the constituency level is being conducted, as well as the way in which the release of results is being handled by the 
electoral authorities, the government and the political parties especially the EPRDF” (Sudan Tribune 25 May 2005). To be fair, the 
opposition parties such as the CUD, and the ruling party, EPRDF, as well as the NEBE were equally responsible for 
the delay of the election results. For instance, the CUD was in favor of the postponement of the election results release. 
Berhanu Nega of the CUD requested the NEBE to postpone the release indicating that there were many unresolved 
complaints, his party had submitted to the NEBE. The NEBE agreed to postpone the release from 8 June 2005 to 8 
July 2005 (SABC News 30 May 2005). Moreover, as some news sources like Kerala Next (09 June 2005) confirmed, the 
NEBE extended the release of the final result by a month due to the volume of complaints it had to investigate. 

http://www.insanbilimleri.com/en�


 
Teshome B., W. (2009). Media and multi-party elections in Africa: The case of Ethiopia. International Journal of 

Human Sciences [Online]. 6:1. Available: http://www.insanbilimleri.com/en  
 
 

 

96 

The range of newspapers circulation increase was between 700% and 2500% (Mail & Guardian 
23 May 2005). According to Tamrat Giorgis, the eitor of the Fortune newspaper, “The growth 
of newspaper circulation is not only because of their accuracy and consistency, but because of 
the public’s curiosity to know the results of their vote in the election….” (Mail & Guardian 23 
May 2005). A weekly newspaper in Amharic, “Ethiop,” claimed that it printed 2500% more 
from its previous usual print 5000.26

 

 In fact, not only the circulation, but also the price of the 
independent newspapers dramatically increased. On the other hand, the circulation of the two 
stated-controlled newspapers, “Addis Zemen” and “The Ethiopian Herald” was almost the same 
as before and remained at 5000 to 7000 (Mail & Guardian 23 May 2005).  

Government Crackdown against the Independent Press 
In the post-election period, the independent media journalists were accused of trespassing their 
limit given to them by the government. They were blamed by the government for publishing 
sensitive national security issues and army issues. The Ministry of Defense gave warning to 
those independent newspapers which were accused of violating the national security (The Sub-
Saharan Informer 8 July 2005). In its statement, the Ministry of Defense said, “Some private 
newspapers were engaged in circulating dozens of gossips about the army” and warned them to 
refrain from “tarnishing the good image of the army with the aim of making profit.” It also 
threatened to sue those newspapers which “tarnish the army’s fame” (Addis Tribune 24 June 
2005; The Ethiopian Herald 22 June 2005). According to the government’s allegation,“ Some of 
these journalists working for newspapers owned by political parties have been calling for an 
insurrection, and engaged in outrageous propaganda which could endanger public safety” 
(Sudan Tribune 2 June 2005).27

For Prime Minister Meles Zenawi, “Many of the private media and opposition parties are two 
sides of a coin.” According to him; “It is difficult to differentiate one from the other” (The 
Ethiopian Herald 8 July 2005). Furthermore, the EPRDF government took a series of measures 
against the independent press in the post election period

  
 

28

                                                                                                                                                         
However, in the eyes of the public the delays of the release of official election results were largely caused by the massive 
election fraud committed during the Election Day, and during vote counting by the ruling party. Then, on 6 June 2005, 
University students in Addis Ababa started protesting what they called the vote rigging in the polls by the government 
(BBC 7 June 2005) and the violence rapidly spread to other areas causing the worst election riots in the country. 
25 According to Tesfu Tegegn, the managing editor of Ethiop, “The reason is the public thinks that information about the 
opposition can be found in private papers, as the private papers were the ones that covered the opposition even before the voting….The public 
knows who he has cast his vote for and he wants to know if it goes by the book, and he believes the private media is the right place, as the state 
media is not providing information of the opposition(Mail & Guardian 23 May 2005). 
26 Tesfu Tegegn said, “We are leading the print media in circulation….We printed 130000 copies in one go and in the evening there was 
still demand for copies…” (Mail & Guardian 23 May 2005). 
27 On the other hand, however, Kifle Mulat, the head of the EFJA (Ethiopian Free Journalist Association) claimed that 
the editors were accused because they reported the killing of protesters by the government security in their Amharic 
weeklies (The Reporter 2 July 2005). 
28 According to the report of EHRCO (Ethiopian Human Rights Council) released on 3 May 2006, the weekly 
newspapers that ceased publication since November-December-2005 due to the government’s suppression include: 
Addis Zena, Ethiop, Satenaw, Asqual, Menelik, Netsanet, Abay, Hadar, Dagim Wonchif, Tomar, Meznagna, Tobia, Lisanne Hizb, 
and Seife Nebelbal. The government, in the post-election period, accused about 14 journalists of treason and genocide 
(CPJ 9 March 2006). 

. It arrested many editors of the 
independent Ethiopian newspapers (EHRCO 3 May 2006). In the crackdown process, as 

http://www.insanbilimleri.com/en�


 
Teshome B., W. (2009). Media and multi-party elections in Africa: The case of Ethiopia. International Journal of 

Human Sciences [Online]. 6:1. Available: http://www.insanbilimleri.com/en  
 
 

 

97 

EHRCO (3 May 2006) reported, the government took away the properties of the publishers and 
editors including computers, printers, scanners, cameras, fax machines and money found in 
cash.29

The editors of the independent media were accused of misrepresenting the security forces and 
defaming the Ethiopian Orthodox Church

   
 

30, which was one of the local observers in the May 15 
election (The Reporter 2 July 2005). The crackdown targeted not only the editors of the 
independent media, but also the distributors of the various independent newspapers31. These 
massive crackdowns drew heavy criticisms from various international free media protectors.32

The Vienna-based International Press Institute (IPI) condemned the government’s decision to 
detain the editors of the independent media who were accused of defaming the Ethiopian Air 
force. The editors reported that eight Ethiopian pilots who were in Belarus for training had 
sought asylum in protest to the ruling party’s action in the election

 

33

According to Kifle Mulat, the chairman of the EFJA

 (The Reporter 25 June 
2005). The Paris-based Reporters without Borders (RSF) also condemned the harassment of 
the independent press. It said, “Journalists are becoming increasingly unwelcome observers 
during this period of political unrest and the government is clearly unwilling to tolerate any 
criticism” (Sudan Tribune 6 July 2005). 
 

34

                                                 
29 It is also alleged that the Ethiopian government jammed foreign-based radio broadcasts  as reported by The Christian 
Science Monitor (19 December 2007), UNHCR (29 April 2008), VOA (26 November 2007), and blocked various news 
web sites owned by the Ethiopian Diaspora such as the Ethio-Zagol , the Ethiopian Review, Mesquel Square etc (CPJ 
24 May 2006). 
30 It is alleged that the Ethiopian Orthodox Church, which is headed by Patriarch Paulos who came from Adwa town of 
Tigray (the birth place of Prime Minister Meles Zenawi) is a close ally of the Ethiopian government (Nkrumah 2007). 
31 For instance, the New York based Committee to Protect Journalists (CPJ) condemned the detention of Fikre Gudu, a 
prominent newspaper distributor in Addis Ababa by the government. The executive director of the CPJ, Ann Cooper 
said, “CPJ is concerned that Fikre Gudu’s detention is part of a crackdown on the media in the aftermath of elections…..Ethiopian 
authorities should not impede the free flow of information, especially during this crucial period” (IRIN 8 July 2005). 
32 In an open letter addressed to Prime Minister Meles Zenawi, Ann Cooper, the Executive Director of the CPJ, said 
“Many local journalists have gone into hiding, fearing arrest (and) local sources told CPJ that police stationed in the government-owned 
printing press have prevented most private newspapers from publishing since last week” (Reuters 9 November 2005). Later on, when 
the Ethiopian government pressed its charges against the independent media, Ann Cooper renewed the call: “These 
charges are shocking and outrageous....They strike at the heart of Ethiopia’s journalist community by criminalizing essential work of the press. 
The government of Prime Minister Meles Zenawi is using legal means to suppress dissent, but it is increasingly behaving like an outlaw 
regime” (Milani 2005-12-23). The government refuted the allegations of the CPJ and other media defenders. Berhan 
Hailu, the Minister of Information, justifying his government’s action against the independent media said, “The continuity 
of free press in Ethiopia is insured and Ethiopia will continue forward with the already established freedom of expression in all forms....On 
the other hand, those who were engaged in organizing the street actions by abusing the freedom of expression prevailing in Ethiopia will be 
brought to justice. Therefore, the comments by CPJ is out of touch with the reality in Ethiopia” (Reuters 9 November 2005). 
33 IPI Director, Johann P. Fritz condemned the detention (The Reporter 2 July 2005): “The story of the air force pilots was a 
legitimate news story that warranted press coverage. The Ethiopian government must stop harassing independent journalists in Ethiopia merely 
because their stories cause embarrassment or are viewed as being inconvenient……..” 
Editorial independence is central to a free and open media environment and newspapers must have the right to choose the stories that they wish 
to cover, no matter how badly these stories reflect on the government. By interfering in this manner, the Ethiopian government is demanding 
this settled principle and attempting to influence the free flow of information in the lead up to the declaration of the official election results on 8 
July.” 

, the government took to court only the 
editors of the free press, and the journalists who work in the state media were immune from the 

34 In order to protect the rights of journalists in Ethiopia about four associations have been formed: the Ethiopian 
Journalists Association (EFJA), the Ethiopian Free Journalists Association (EFJA), the Ethiopian National Journalists 

http://www.insanbilimleri.com/en�


 
Teshome B., W. (2009). Media and multi-party elections in Africa: The case of Ethiopia. International Journal of 

Human Sciences [Online]. 6:1. Available: http://www.insanbilimleri.com/en  
 
 

 

98 

persecution. “I had seen only two government journalists’ cases at the court during the last 14 
years”, he said. According to Kifle Mulat, the state media journalists “are the sound of a single 
party” and “they lost the concept of the ‘fourth estate’”35

The crackdown also involved the foreign-based media outlets, which were identified by the 
government as pro-opposition (IPI 08 November 2005). Therefore, on June 7, 2005 the Ministry 
of Information

 (Sub Saharan Informer 9 September 
2005).  
 

36 revoked the accreditation of five Ethiopian journalists who were working for 
the Deutsche Welle and the VOA37

In the 2005 election, while the ruling party and the government accused the independent media 
as the mouthpiece of the opposition parties, the state media were also accused of pro-
government bias by the opposition parties. In fact, this view was also reflected by the 
international election observers such as the EU-EOM (European Union Election Observation 
Mission). The EU observers’ team criticized the state media of bias against the opposition 
parties. It blamed the state media for announcing only the electoral victory of the EPRDF while 
ignoring the announcements of the election victories of the opposition parties (The Reporter 28 
May 2005; Addis Tribune; 27 May 2005). Furthermore, the EU observers’ team criticized the 

 (Voice of America) radios (The Ethiopian Herald 8 June 
2005; IPI 09 June 2005). According to Angola Press (8 July 2005), those five local 
correspondents of VOA and Deutsche Welle, were accused of unethical reporting on the post-
election situation. The Ethiopian Information Minister, Berhan Hailu, accused the VOA and 
Deutsche Welle reporters of working to “bent on destabilizing the peace and stability of the 
country” and serving as a mouthpiece for the opposition party (VOA 03 November 2005).  
 
As I have already said, the persecution of the independent media in the post-election period was 
so severe that not only Ethiopian nationals were persecuted, but also foreigners who worked for 
the foreign media. One example is the case of Emilio Manfredi, the Italian Journalist, who 
sought shelter at the Italian Embassy in Addis Ababa. As the Embassy told AFP, the journalist 
who worked for the web-based Peace Reporter News Service, had been arrested by the police 
and then was set free due to the Embassy’s intervention. The journalist had been reporting about 
the violent clashes between the police and the demonstrators (Sudan Tribune 11 June 2005). In 
January 2006, another foreign journalist, Anthony Mitchell, the Associated Press correspondent, 
was expelled from Ethiopia accused of “tarnishing the image of the nation” (CPJ 23 February 
2006; IPI Mai 2007). The government also denied press accreditation (to work in Ethiopia) to 
some foreign journalists such as Inigo Gilmore of The Observer (CPJ 23 February 2006). 
 

                                                                                                                                                         
Union (ENJU), and the Media Forum, The Ethiopian Media Women’s association (Dessalegn 2004: 13; Reporter 5 
April 2008; ENA 29 March 2008). 
35 Perhaps, the free press members end up in court and prison because “mostly the private media take the risk and is courageous 
enough to get through controversial matters on its contents, since there is a matter of marketing”, as Zemedkun Kifle, an official in the 
Ethiopian Ministry of Information commented (Sub Saharan Informer 9 September 2005). 
36 Recently, in October 2008, the Ethiopian government officially abolished the Ministry of Information (The Reporter 
01 November 2008; The Sub-Saharan Informer 01 November 2008). 
37 In the post-election period, five VOA journalists were charged of treason. Later on, due to the UD diplomatic 
pressure and other factors the charges were dropped (CPJ 22 March 2006). 

http://www.insanbilimleri.com/en�


 
Teshome B., W. (2009). Media and multi-party elections in Africa: The case of Ethiopia. International Journal of 

Human Sciences [Online]. 6:1. Available: http://www.insanbilimleri.com/en  
 
 

 

99 

state media38

It is observed that these days many people have lost confidence on the state media. They 
considered the state media as one of the repression tools of the government

 of reporting to the public of only favorable or positive EU statements towards the 
ruling party while deliberately overlooking EU’s positive statements towards opposition parties 
(BBC 2005-05-25).  
 

39. The other 
dramatic event in the post-electionperiod in the country was the attempted legal proceeding 
initiated by high government officials against the foreign-based Diaspora media. For the first 
time in the history of Ethiopia, many high officials40 “of the Ethiopian government filed a law 
suit in a US court against the American based Tensae Radio and other News editors” for 
defamation and false statements41

By September 2000, some 31 private news publications were found in Ethiopia (PANA 5 
September 2000). In 2007

 (The Ethiopian Herald 9 August 2005). Though the legal 
proceeding was later on dropped due to unexplained reasons, it showed the seriousness of the 
confrontation between the Ethiopian government and the independent media. 
 
4. Discussion 

42

                                                 
38 The EU-EOM severely criticized the state media by citing evidences: “For example, on May 18, while international media 
such as CNN and BBC covered the press conference by CUD, Ethiopian TV and Radio Ethiopia, as well as the State-owned newspapers 
Addis Zemen and The Ethiopian Herald completely ignored it” (The Reporter 28 May 2005).  
As early as 2000, the state media was accused of serving only the EPRDF. For instance, Mairegu Bezabih (2000: 132) 
said, “As was the case in the past, the state-owned media became simply the propaganda machinery of the new government, launching violent 
verbal attacks on those political or ethnic groups that are ill favored by the ruling circle. This unprofessional and unethical campaign against 
those who hold opinions that are incongruent with those of the government has undermined the credibility of the state media and put into 
question the seriousness of the so-called democratization program of the government.”(To understand how the ruling party 
manipulated the state media see Berhanu 1998EC: 380). 
39 It is said that these days the Ethiopian state television is being watched only by those who have no access to a satellite 
TV. According to a joke being told in Addis Ababa, the Ethiopian TV begins its broadcasting by saying “Good evening 
those of you who do not have a satellite TV” (The Reporter 13 January 2008). 
40 According to The Ethiopian Herald (9 August 2005), the “Tensae Ethiopia voice of Unity radio” and other foreign 
based media of the Diaspora Ethiopians had defamed the name of high government officials by alleging that they 
transferred money into foreign accounts. 
41 In order to intimidate the independent media, the Ethiopian Ministry of Justice repeatedly warned the local 
independent media to refrain themselves from defaming government officials without concrete evidences. According to 
the Ministry of Justice, “….Any press, if engaged in defaming the reputation of an individual or a government official, would be held 
accountable in accordance with the Press law” (The Ethiopian Herald 6 July 2005).  
42 From 1991 to January 2006, about 1193 private press outlets were licensed in Ethiopia (ENA 3 May 2007; The 
Ethiopian Herald Sunday 6 May 2007). 

, according to the pro-government media out letHibre Zema (May-
June 2007), there were 58 newspapers, 25 magazines, three electronic publications that publish 
range of issues: politics (current affairs), economic and social issues, religion, sport, gender, 
love, health, children recreation, construction, crime etc. Of these publications 16 newspapers 
and three magazines publish political issues. In terms of ownership, 40 news papers and 20 
magazines were privately owned; six newspapers were government-owned; three newspapers 
and three magazines were owned by political organization; five newspapers and two magazines 
by religious organizations; three newspapers by NGOs and one newspaper was owned by an 
association. Moreover, one daily, twenty-two weekly, three more than once, five newspapers 
fortnightly and seven newspapers published monthly were in Amharic language. Only one 
weekly newspaper was published in Oromifa, and one weekly newspaper was published in 

http://www.insanbilimleri.com/en�


 
Teshome B., W. (2009). Media and multi-party elections in Africa: The case of Ethiopia. International Journal of 

Human Sciences [Online]. 6:1. Available: http://www.insanbilimleri.com/en  
 
 

 

100 

Tigrigna. Two daily and six weekly newspapers were published in English. Furthermore, fifteen 
monthly magazines were published in Amharic, six monthly magazines in English. By 2008, 
there were twenty-six radio stations including two state-owned radio stations (ENA 19 July 
2008). Despite the above-mentioned claim of pro-government media outlets, according to The 
Reporter (7 Yekatit 1999 EC), the number of the independent newspapers in Ethiopia shrank in 
the post-election due to the general reduction of the quality of the independent media; the 
gradual slide of the media from independent or “neutral“ position to party-mouth status 
reflecting the view of only the opposition parties; the failure of government or other public 
officials to give adequate information to the independent media; the ever-increasing publishing 
cost; and the absence of professional ethics among the journalists of the independent media.  
 
During elections, the media has the responsibility to inform voters in an accurate, fair and 
professional manner. Article 9 of the African Charter of Human and Peoples’ Rights (adopted 
on 12 January 1981 and came to force on 21 October 1986) says, “Every individual shall have 
the right to receive information. Every individual shall have the right to express and 
disseminate his opinions within the law“43

                                                 
43 The countries that have signed or ratified the African Charter of Human and Peoples’ Rights are: Algeria, Angola, 
Benin, Botswana, Burkina Faso, Burundi, Cameroon, Cape Verde, Central African Republic, Chad, Comoros, Congo, 
Cote d’Ivoire, Democratic Republic of the Congo, Djibouti, Egypt, Equatorial Guinea, Eritrea, Ethiopia, Gabon, 
Gambia, Ghana, Guinea, Guinea-Bissau,  Kenya, Lesotho, Liberia, Libya, Madagascar, Malawi, Mali, Mauritania, 
Mauritius, Mozambique, Namibia, Niger, Nigeria, Rwanda, Sao Tome e Principe, Senegal, Seychelles, Sierra Leone, 
Somalia, Sudan, Swaziland, Tanzania, Togo, Tunisia, Uganda, Zambia and Zimbabwe. 

 However, as IFJ (1986) rightly noted, “In countries 
where the broadcast and print media have been traditionally subject to control and undue 
political influence, particularly from the state, and sometimes from a single-party government, 
adjusting to multi-party conditions is never easy.” Therefore, most of the time, in transitional 
democracies the media show a tendency to misuse their power by publishing unfounded or 
inaccurate stories (OSCE-ODIHR 2005: 23).  
 
Journalists with sufficient professional standard offer reliable information; distinguish facts 
from opinions; produce clear, timely, verifiable, substantiated and accurate information; use 
news worthiness as basic principle ruling editorial policies; avoid prejudice, bias, 
discrimination, and sensationalism, and refrain from using any hate speech; respect privacy; 
protect confidential sources of information; defend the rights of the public; refuse to receive 
bribes; and defend their independence from the pressures of advertisers and other outsiders 
(OSCE-ODIHR 2005: 23). As Ekpu (1990) noted, “Journalism is an endeavour in service of 
the public good;” and therefore, “journalists must be just as dedicated to that good as they are 
to high professional standards.” According to Norris and Merloe (2002: 3), “Television, radio 
and newspapers owned or controlled by the state should be held to the highest standards of 
accuracy and fairness, objectivity and balance.” This is because, “Government in a democracy 
is by definition derived from the people, and the will of the people is the basis of authority for 
democratic government.” They argue that the state media are the property of the citizens and 
they should be always used for public interest. Moreover, the state media have an obligation to 
give citizens with accurate, balanced and impartial information. 

http://www.insanbilimleri.com/en�


 
Teshome B., W. (2009). Media and multi-party elections in Africa: The case of Ethiopia. International Journal of 

Human Sciences [Online]. 6:1. Available: http://www.insanbilimleri.com/en  
 
 

 

101 

As OSCE-ODIHR (2005: 23) noted “people are often influenced in their political perceptions 
by what they learn from the media.” According to Lippmann (1930), “The Press is like the 
beam of a searchlight that mores restlessly about, bringing one episode and then another out of 
darkness into vision.” In countries where repressive regimes controlled the media the electorate 
always mistrust the state-controlled media (OSCE-ODIHR 2005: 25). As Jackobowic 
(1995:127) notes, “The less democratic a state the more it is likely to perceive all the media as 
playing a political role and therefore requiring strict supervision. Such a state is prone to use 
administrative methods and possibly coercion.”  
 
The most influential medium of communication in developed countries is television. But in 
transitional democracies, particularly in Africa radio is the most important means of 
communication. This is because the distribution of television in many African countries is very 
limited. Moreover, the very fact that radio relies on battery power and its relative cheap price 
has made it the most important source of information. Furthermore, television and other media 
types such as newspapers, internet, etc. are confined in the cities where the affluent and 
educated people are living (Wondwosen and Jerusalem 2007:33). Therefore, since the majority 
of the people in Africa are poor, illiterate and live in the rural areas, radio is the best means of 
communication to address the voters (OSCE-ODIHR 2005). In the USA, for instance, in the 
1960s, the people gained most information from the print media. In the 1980s, however, two-
thirds of the American people gained information from television and only about 20% of them 
from radio (OSCE-ODIHR 2005).  
 
The Ethiopian independent media, according to Shimelis (2002: 201), “has been libellous, 
uninvestigative, gullible, irresponsible and highly sensational. For some papers, the boundary 
between news reporting and news making is, in fact, blurred.” According to critics (Desalegn 
2004: 6; Lidetu 1998 EC: 132-135; Shimelis 2002: 201) 44, the independent press failed to 
properly contribute to the country’s democratization process due to the unreliability of the news 
it provided. Moreover, it is usually based on emotions. Some of the private media tend to be 
partial and are unable to offer balanced views; spread rumours not facts; tend to exaggerate; 
sometimes fabricate; considerably fail to relate the headline and the rest of the story; lack 
journalistic knowledge, and hence are profit seekers. Most of the journalists in Ethiopia do not 
have a basic knowledge on journalism, and worse than this, they do not get skill enhancement 
trainings (Dessalegn 2004: 6; The Ethiopian Herald 20 July 2005). At the same time, it has to be 
admitted that despite its weaknesses and its infancy45, the independent media has contributed 
for the country’s democratization process (Lidetu 1998 EC: 148). To a certain extent, the 
independent media have been informative, daring and outspoken and this has incurred them the 
wrath of the government.46

                                                 
44 The Ethiopian Prime Minister, Meles Zenawi, has repeatedly criticized the independent media. For him, the 
independent media is “in a ghetto” (Nolawi n.d) and it is a “gutter press” (Dessalegn 2004: 6). 
45 The independent media emerged for the first time in the history of the nation in 1991. 
46 Since 2001, one hundred Ethiopian media personnel including thirty-seven journalists have fled the country (RAP 21, 
02-07-08). 

 Desalegn (2004: 7) has brilliantly summarized the major source of 
conflict between the ruling party, EPRDF, and the independent media as follows: 

http://www.insanbilimleri.com/en�


 
Teshome B., W. (2009). Media and multi-party elections in Africa: The case of Ethiopia. International Journal of 

Human Sciences [Online]. 6:1. Available: http://www.insanbilimleri.com/en  
 
 

 

102 

“From the very beginning relations between the independent press and the new 
government were on a collision course. The new government did not preach 
reconciliation soon after it seized power, on the contrary, government propaganda 
was inflammatory, and the state media was used to fan the flames of ethnic conflict. 
……….The independent press on its part was equally aggressive. A great majority 
of the papers that were launched following the deregulation was strongly critical of 
the new government. Indeed, quite a number of them were established for the main 
purpose of attacking the government and exposing the failings of ethnic politics. Of 
the 65 independent papers that are published at present less than five percent may 
be described as being sympathetic to the government. To many in the emerging 
press, and to a good section of urban public opinion, the new government was a 
minority government,  dominated as it was by the Tigrian-based TPLF, and hence 
illegitimate. Pan-Ethiopianists believed the government had brought disrepute to 
the country and its long history and culture.” 

 
5. Conclusion  
Robinson and Kohut (1988) claimed that in advanced societies the mass media are highly 
regarded when compared to political leaders. Media plays an important role in the proper 
functioning of democracy. As Pasek (2006: 2) emphasized democracy and independent media 
go together and there is a bidirectional interaction between them. In a democratic process, 
media supports the conduct of free and fair election; encourages majority rule, political equality, 
and political freedom; fights for minority rights, fights against representative government and 
assists for having independent judiciary.  
 
The independent media journalists face pressure not only from the government, but also from 
partisan politics, publishers’ interests, and political leanings and advertising pressures (IFJ 
1986: 5). The most serious threat to press freedom at present comes not from the direct 
government control and pressure, but indirectly, i.e., the creation of an atmosphere where 
journalists could be forced to exercise self-censorship (IFJ 1986: 6). The media is expected to 
report freely and scrutinize the election process in order to expose possible corruption and to 
prevent interference in the election management. In election times, the media is expected to 
inform the public about the election campaigns, the activities of the election management body, 
the activities of the candidates, the problems and incidents that occurred in the election process 
etc. (ACE Encyclopedia, Olukotun 2000: 33; OSCE-ODIHR 2005:26). In democratic elections, 
the people should get the point of views of all contesting parties fairly and equitably so that they 
make informed choices. This can be implemented through the vehicle of the media (Merloe 15 
September 1995). The media has at least three subjects to report on during election. These are: 
the political parties and candidates; the issues, and the voting process (Howard 2004: 7).  
 
Though, as Merrill (1991) said press freedom is an ideal, which no country has ever achieved, 
for Berger (24 February 2002) six preconditions are necessary for the media to contribute in 
conducting “free and fair” elections. These are: a legal framework for media freedom, de facto 

http://www.insanbilimleri.com/en�


 
Teshome B., W. (2009). Media and multi-party elections in Africa: The case of Ethiopia. International Journal of 

Human Sciences [Online]. 6:1. Available: http://www.insanbilimleri.com/en  
 
 

 

103 

media freedom on the ground, general pluralism of media voices, independent media regulation, 
journalists associations, and media supportive society that enjoys freedom of expression. In 
drafting media laws, various professional bodies should be consulted. These ideally include: 
journalists’ associations, broadcasters’ trade unions, media councils, journalists’ training 
institutions, independent electoral commissions etc. Any media law that is made by the 
legislative should get the consultation of stakeholders: the media, political parties, election 
administrators, the electorate, and the media council or any existing media regulatory body 
(ACE Encyclopedia).  
 
Though the government media in Ethiopia is old by the Sub-Saharan Africa standards, for the 
first time in the history of the nation the independent media officially and legally emerged in 
1991 with the coming to power of the EPRDF (Tsega and Abebe 2000). For the last seventeen 
years the EPRDF government has been accusing the independent media of bias and lack of 
reliability. Ironically, however, the government officials themselves are contributing for the 
unreliability of the independent media by refusing to give direct information despite the fact that 
in the press laws of the country, the government officials are instructed to provide information 
to the media people (both the state media and the independent media). According to Dessalegn 
(2004), 

“A persistent problem facing the free press is government discrimination and 
harassment. There is open and deliberate discrimination of the free press by the 
government which has taken the form of refusing to give information to it and not 
inviting any of the papers for press conferences or news worthy official events……. 
The press conferences given by the Prime Minister in the last ten years have always 
excluded the free press. The government media and that of the ruling party are 
given preferential treatment.” 

Therefore, the government should create an environment conducive to a free press.47

                                                 
47According to the Annual World Wide Press Freedom Index published by the Reporters without Borders Ethiopia’s 
media freedom ranks in different years were as follows: 2008 (142nd), 2007 (150th), 2006 (160th), 2005 (131st), 2004 
(112th), 2003 (124th), 2002 (107th). For further detail see Reporters Without Borders,  <http://www.rsf.org> 

  At 
present, Ethiopian journalism lacks the financial, technical and professional resources that are 
vital to quality news (Capital 12 March 2006; Clark 2005). As ARTICLE 19 (Global Campaign 
for Free Expression) (March 2003) insisted, professionalism in the media at best is promoted 
through self-regulatory mechanisms. If in case this is too unrealistic, a certain body with 
regulatory power can be established, but it should be properly independent from the government 
interference. Moreover, the press council which the EPRDF government proposed as a 
regulatory body is very hard to accept due to the government’s involvement as the press law 
clearly indicates.  

http://www.insanbilimleri.com/en�


 
Teshome B., W. (2009). Media and multi-party elections in Africa: The case of Ethiopia. International Journal of 

Human Sciences [Online]. 6:1. Available: http://www.insanbilimleri.com/en  
 
 

 

104 

References Cited 
 
Abera Jembere (1998): Legal History of Ethiopia 1434-1974: Some Aspects of Substantive and 

Procedural Law. Roterdam: Erasmus Universiteit. 

Acayo, Consolata and Nathan Mnjama (2004): “The Print Media and Conflict Resolution in            
Northern Uganda”, in: African Journal on Conflict Resolution, vol. 4, no. 1, pp. 27-43. 

ACE Encyclopedia, < http://aceproject.org/ace-en> (Accessed June 2007) 

Addis Fortune (6 July 2008): “About 70pc opposition MPs reject new press law,” vol.9, no. 427 

Addis Tribune (24 June 2005): “Defence ministry warns independent press.”  

Addis Tribune (27 May 2005):“EU rebukes ruling party. Warns against slow pace of vote 
counting. Accuses government media of gross bias.  

Ahadu Sabure (n.d.): “Yekedamawi Haile Selassie Fitsamena Yederg Anesas” (“The Fall of 
Haile Selassie I and the Rise of the Derg”), Addis Ababa, Commercial Printing Press, 
Vol. I. 

Ansah, Paul A.V. (1988): “In search of a role for the African media in the democratic          
process”, Africa Media Review Vol. 2, No. 2, 1-16. 

Angola Press (8 July 2005): “Ethiopia cancels accreditation of five correspondents.”  

ARTICLE 19 (March 2003): “Briefing note on the draft Ethiopian proclamation concerning  

            press freedom”, London: Global Campaign for Free Expression. 

ARTICLE 19 (1 March 2003): “The Legal Framework for Freedom of Expression in       
Ethiopia.” 

Bahru Zewde (2002): Pioneers of Change in Ethiopia: The Reformist Intellectuals of the Early 
Twentieth Century. Addis Ababa: Addis Ababa University Press. 

BBC News (2005/05/25): “Ethiopia monitors criticise count.”  

BBC (16 May, 2005): “Ethiopia poll prompts protest ban: Ethiopian Prime Minister Meles 
Zenawi has ordered a month-long ban on demonstrations, following an election disputed 
by the opposition.”  

BBC (7 June 2005): “Ethiopia police battle students: Ethiopian police have clashed with 
students protesting over last month's elections for a second day in the capital, Addis 
Ababa.” 

Berger, Guy (1998): "Media and Democracy in Southern Africa", Review of African Political 
Economy, No. 78, pp. 599-610. 

Berger, Guy (1999): “Towards an Analysis of the South African Media and Transformation”, 
1994-991, Transformation 38, pp.82-116.  

Berger, Guy (24 February 2002): What are the media preconditions for an election to qualify  as 
being "free and fair"? Discussion document compiled for SANEF By (with research 
support from Andrew Kanyegirire)  

Berhanu Nega (1998 EC): Yenetsanet Goh Siked. Likelebes Yetemokerew Ye Ethiopia 
Democracy (in Amharic) (“The Dawn of Freedom”) Capital (12 March 2006): 
“Reporting Ethiopia,” Vol. 8. 

http://www.insanbilimleri.com/en�
http://aceproject.org/ace-en�


 
Teshome B., W. (2009). Media and multi-party elections in Africa: The case of Ethiopia. International Journal of 

Human Sciences [Online]. 6:1. Available: http://www.insanbilimleri.com/en  
 
 

 

105 

Carlye, Thomas (1841): Heros and Hero Worship in History. The Christian Science Monitor 
(19 December 2007): “Ethiopia cracks open airwaves to Commercial radio Meaza Birru 
has started the country’s private station.” 

Christophorou, Christophoros (n.d): Media and Elections: Case Studies. 
<http://www.forum.mn/res_mat/media-and-elections-final-EU.pdf> (Accessed 10 
September 2008). 

Clark, Jeffrey (2005): Countries at the Crossroads-2005: A Survey of Democratic Governance. 
Ethiopia. Freedom House. 

Coliver, Sandra and Patrick Merloe (August 1994, Reprinted April 1997): Guidelines for 
Election broadcasting in Transitional Democracies. London, XIX (Article 19). Global 
Campaign for Free Expression. 

Congress of the United States (5 October 2005). Ethiomedia, “US Members of Congress send 
letter to Meles” (9 October 2005). 
http://www.ethiomedia.com/fastpress/us_congress_letter.html (Accessed 11 October 
2005). 

CPJ (24 May 2006): “Critical websites inaccessible in Ethiopia” 

CPJ (9 march 2006): Court drops charges against five Voice of America journalists” 

CPJ (11 July 2008): “Ethiopian press bill flawed, needs revision” 

CPJ (9 March 2006): “Ethiopian prime minister pledges fair trials for jailed journalists” 

The Daily Monitor (28 April 2008): “Opposition, team give green light to amended draft press.” 

Daniel Bekele and Fatou Jagne (1 March 2003): ARTICLE19: The Legal Framework for 
Freedom of Expression in Ethiopia. 
<http://www.article19.org/pdfs/publications/ethiopia-legal-framework-for-foe.pdf> 
(accessed 19 April 2008). 

Deegan, Heather (April 2003): Elections in Africa-The Past Ten Years. An Assessment. 
Briefing Paper No. 2. The Royal Institute of International Affairs. 

Dessalegn Rahmato (2004): “International Assistance and the Media in Ethiopia“, Paper 
Presented at the Panel on Promoting Democracy in Post-Conflict Societies at the Annual 
Convention of the International Studies Association, Montreal, Canada, 17-20 March 
2004. 

Diamond, L. (1992): Economic-Development and Democracy Reconsidered. American 
Behavioral Scientist 35 (4-5):450-499. 

Eid, Uschi (2002): Assisting Good Governance and Democracy: A Learning Process 
Reflections on Developments in Africa. Conference Documentation. Ariane Hildebrandt 
and Martha Gutiérrez (Eds.).Eschborn: Deutsche Gesellschaft für Technische 
Zusammenarbeit (GTZ). 

EHRCO (Ethiopian Human Rights Council) (3 May 2006): “The Situation of the Press in 
Ethiopia.” 

Ekpu, Ray. (1990): "Nigeria's Embattled Fourth Estate". Journal of Democracy, Vol. 1. No. 2, 
pp. 106-116. 

ENA (19 July 2008): “Authority says private radio stations booming in Ethiopia”. 

http://www.insanbilimleri.com/en�
http://www.forum.mn/res_mat/media-and-elections-final-EU.pdf�
http://www.ethiomedia.com/fastpress/us_congress_letter.html�
http://www.article19.org/pdfs/publications/ethiopia-legal-framework-for-foe.pdf�


 
Teshome B., W. (2009). Media and multi-party elections in Africa: The case of Ethiopia. International Journal of 

Human Sciences [Online]. 6:1. Available: http://www.insanbilimleri.com/en  
 
 

 

106 

ENA (29 March 2008): “Draft press law tabled for discussion”. 

ENA (3 May 2007): “Government committed development of free press: Information 
Ministry.” 

ENA (1 July 2008): “Parliament endorses three bills”. 

The Ethiopian Herald (8 July 2005): “Any attempt to take power in unconstitutional manner 
should be crushed without hesitation.” Vol. LXI, No. 258. 

The Ethiopian Herald (5 June 2005): “Carter calls for extensive Int’l media coverage of 
Ethiopian elections”, Vol. LXI No. 230 

The Ethiopian Herald (9 August 2005): “Four Ethiopians abroad charged in a US court: 
Ministry” Vol. LXI, No. 285.  

The Ethiopian Herald (8 June 2005): “Ministry revokes permits of five VOA, Duetche Welle 
journalists”. Vol. LXI, No. 232. 

The Ethiopian Herald (6 July 2005): “Ministry says press outlets disseminating defamatory 
reports liable to prosecution”. Vol. LXI, No. 256. 

The Ethiopian Herald (22 June 2005): “Ministry warns some private papers to refrain from 
tarnishing army’s fame”. Vol. LXI No. 244 

The Ethiopian Herald (6 May 2007): “Press freedom in Ethiopia: Achievements, challenges and 
the way forward.” 

The Ethiopian Herald (20 July 2005): “The unethical and unprofessional “Yellow Journalism.” 
Vol. LXI, No. 268. 

Fasil Nahum (1997): Constitution for Nation of Nations: The Ethiopian Prospect. 
Lawrenecville. Red Sea Press 

Fisseha-Tsion, M. (1998): “Highlights of the Constitution of the Peoples’ Democratic Republic 
of Ethiopia (PDRE): A Critical Review of the Main Issues”. 14 Review of Socialist 
Law, pp. 129-179 

Fox, Elizabeth (1998): Latin American Broadcasting and the State: Friend and Foe. In: 
Communicating Democracy: The Media and Political Transitions, (Ed.) P. H.O'Neil. 
London: Lynne Rienner. 

Franklin, Anita and Ray Love (1998): "Whose News? Control of the Media in Africa", Review 
of African Political Economy, No. 78, pp. 545-550. 

Genet Ayele Anbessie (1994 EC.): Yeletena Colonel Mengistu Hailemariam Tizitawoch (“The 
Reminiscences of Lt. Colonel Mengistu Hailemariam”). Mega Printing, Addis Ababa. 

Hibre Zema (n.d.): “The Amount of Press Products, which are circulated in the market from 9th 
May 2007, to June 7th 2007, is 86. Their Type, Ownership, Schedule, Language, 
Content and Circulation.” <http://www.hebrezema.com/midia.html> (accessed 
31.12.07). 

Howard, Ross (2004): Media + Elections: An Election Reporting Handbook. IMPACS  

 (Institute for Media, Policy and Civil Society), Gibbs, Arnanda (Ed). 

http://www.insanbilimleri.com/en�
http://www.hebrezema.com/midia.html�


 
Teshome B., W. (2009). Media and multi-party elections in Africa: The case of Ethiopia. International Journal of 

Human Sciences [Online]. 6:1. Available: http://www.insanbilimleri.com/en  
 
 

 

107 

Hyden, Goran, and Charles Okigbo (2002): The Media and the Two Waves of Democracy. In: 
Media and Democracy in Africa, (Ed.) G. Hyden, M. Leslie and F. F. Ogundimu. New 
Brunswick: Transaction Publishers. 

ICG (International Crisis Group) (27 April 2006): Congo’s Elections: Making or Breaking the 
Peace. Africa Report No. 108. 

IFJ (International Federation of Journalists) (1986): Declaration of principles on the conduct of 
journalists, Adopted by 1954 World Congress of the IFJ. Amended by the 1986 World 
Congress. 

IFJ (10 July 2008): “IFJ calls for end to media repression in Ethiopia.” 

IPI (International Press Institute) (May 2007): “IPI Watch List.” 

IPI (05 March 2004): “IFJ and IPI criticise Ethiopian government over lack of transparency in 
media bill drafting” 

IPI (29 September 2004): “International organizations meet minister of information on private 
press law” 

IPI (17 December 2003): “IPI calls on Ethiopian government to abandon draft press law” 

IPI (10 November 2004): “IPI calls on Ethiopian prime minister to reconsider proposed press 
law” 

IPI (09 June 2005): “IPI condemns continued harassment of journalists covering events in 
Ethiopia” 

IPI (08 November 2005): “IPI worried by Ethiopian prime minister’s comments on private 
media” 

IRIN (29 June 2005):“Editors held as army warns newspapers.” 

IRIN (8 July 2005): “US condemns use of force as mp is killed.”  

Jacobs, Lawrence R. and Robert Y. Shapiro (2005): “Polling Politics, Media, and Election 
Campaigns,” Public Opinion Quarterly, Vol.69, No.5, Special Issue. 

Jackobowicz, K. (1995): "Media Within and Without the State: Press Freedom", in: Eastern 
Europe Journal of Communication, Vol. 45, pp. 125-139. 

Jones, Adam (2002): The Press in Transition: A Comparative Study of Nicaragua, South Africa, 
Jordan, and Russia. Hamburg: Deutsches Ubersee-Institut. 

Kasoma, Francis P. (1997): ‘The Independent Press and Politics in Africa’, Gazette 59(4–5):  
271–94. 

Kerala Next (09 June 2005): “At least 24 Killed, Hundreds Wounded in Ethiopian Election 
Clashes.”  

Kumar, Krishna (2006): Promoting Independent Media: Strategies for Democracy Assistance. 
Boulder: Lynne Rienner. 

Lange, Yasha and Andrew Palmer (Eds) (1995): Media and elections: A handbook. Produced 
by European Institute for Media. Brussels:Tacis. 

Lawson, Chappell H. (2002): Building the fourth estate: democratization and the rise of afree 
press in Mexico. Berkeley: University of California Press. 

http://www.insanbilimleri.com/en�


 
Teshome B., W. (2009). Media and multi-party elections in Africa: The case of Ethiopia. International Journal of 

Human Sciences [Online]. 6:1. Available: http://www.insanbilimleri.com/en  
 
 

 

108 

Leum, Colin (24 November 1986): “Africa’s Journalists battle uphill to get and keep press 
freedoms.” The Christian Science Monitor. 

Lidetu Ayallew (1998EC): “Yearem Erisha” (“Weed Farm”), Addis Ababa: Progress Printing 
Press. 

Lippmann, Walter (1930): Public Opinion. New York: Macmillan. 

Mail & Guardian (23 May 2005): “Ethiopia’s election furore sparks boom for free press.”  

Mairegu Bezabih (2000): “Access to Information and Press Freedom in Ethiopia,” 
in:Development and Public Access to Information in Ethiopia. Proceedings of the 
Symposium of the Forum for Social Studies, (Ed.) Zenebework Tadess, Addis Ababa.  

Marthoz, Jean Paul (ed). (2000): Election Reporting Handbook, A Media for Democracy 
Handbook. London: IFJ (International Federation of Journalists). 

McMillan, John, and Pablo Zoido (2004): How to Subvert Democracy: Montesinos in 
Peru.Stanford Law and Economics Working Paper No. 280. 

McQuail, Denis (1997): ‘Accountability of Media to Society’, European Journal of 
Communication12 (4): 511–29. 

Merrill, J.C. (1991): Global Journalism. New York, N.Y.: Longman. 

Merloe, Patric (15 September 1995): “Monitoring Media Fairness in Election Campaigns: An 
Introduction to Basic Issues.” NDI (National Democratic Institute). 

Mickiewicz, Ellen and Charles Firestone (1992): Television and Elections. Queenstown, 
Maryland: The Aspen Institute,  

Milani, Linda (2005-12-23):“Ethiopia: Prominent patriots face death penalty”, i-newswire.com. 

Mocria, Ellene, Mesfin Messele and Alemayehu Gebrehiwot (February 2003): Ethiopia: Survey 
of Culture and Media, SIDA. 

Mokopakgosi, Brian T. and Mpho G Molomo (2000): “Democracy in the face of a weak 
 opposition in Botswana”. Pula: Botswana Journal of African Studies. Vol. 14, No.1 

Mosia, Lebona, Charles Riddle and Jim Zaffiro (1994): From Revolutionary to Regime Radio: 
Three Decades of Nationalist Broadcasting in Southern Africa”, Africa Media Review 
Vol. 8, No. 1, pp.1-24. 

Mupfurutsa, H. (1999): ‘Ethical and Professional Issues in African Journalism’ 
<http://dehai.org/archives/dehai_archive/sept-oct05/0424.html> (Accessed 20 
November 2008) 

Mushtaq, Najum (8 July 2008): “New media law, new threat to press freedom” IPS (Inter Press 
Service News Agency). 

NDI (2005): “Media Monitoring 05: Parliamentary Elections in Albania 2005.” Monitoring 
Period, 14-27 May 2005. 

NDI (September 1995): “Monitoring Media Fairness in Election Campaigns: An Introduction to 
Basic Issues.” Washington. 

NEBE, “NEBE Media Accreditation Information and Guidelines on Election Coverage.” 
<http://www.electionsethiopia.org/Whats%20New17.html> (accessed 24 April 2007).  

Negarit Gazeta (3 October 1991): 51st Year No. 1, Proclamation No. 6/1991. 

http://www.insanbilimleri.com/en�
http://dehai.org/archives/dehai_archive/sept-oct05/0424.html�
http://www.electionsethiopia.org/Whats%20New17.html�


 
Teshome B., W. (2009). Media and multi-party elections in Africa: The case of Ethiopia. International Journal of 

Human Sciences [Online]. 6:1. Available: http://www.insanbilimleri.com/en  
 
 

 

109 

Negarit Gazeta (1992): “A Proclamation to Provide for the Freedom of the Press” Proclamation 
No. 34/1992. 

Negarit Gazeta (23 July 2007): “A Proclamation on Broadcasting Service” Proclamation No. 
533/2007. 

Negarit Gazeta (29 June 1999): 5th Year No. 62; Proclamation No. 178/1999. 

Nkrumah, Gamal (2007): “Abba Paulos: Smash the Idols” Al-Ahram Weekly, Issue No. 858, 16-
22 August 2007. 

Nolawi Melakeingel (n.d): “Ethiopia Profile: The State of the Media in Ethiopia” 

Norris, Pippa (2006): The role of the free press in promoting democratization, good governance, 
and human development. Paper read at Midwest Political Science Association Annual 
Meeting, April 20-22, 2006, at Chicago. 

Norris, Robert and Patrick Merloe (2002): Media Monitoring to Promote Democratic Elections 
an NDI Handbook for Citizen Organizations, NDI. 

Nyamnjoh, Francis B. (2005): Africa’s Media: Democracy and the Politics of Belonging. 
London and New York: Zed Books 

Nye, Joseph S. (2002): The Paradox of American Power. New York: Oxford University Press. 

Ochilo; Polycarp J. Omolo (1993): “Press Freedom and the Role of the Media in Kenya” Africa 
Media Review, Vol. 7, No. 3, pp.19-33. 

Ocitti, Jimmy (July 1999): Media and Democracy in Africa Mutual Political Bedfellows or 
Implacable Arch-Foes. <http://www.wcfia.harvard.edu/fellows/papers/1998-
99/ocitti.pdf> (accessed on 9 September 2008). 

Ojo, Emmanuel O. (2003) ‘The Mass Media and the Challenges of Sustainable Democratic 
Values in Nigeria: Possibilities and Limitations’, Media, Culture and Society 25(6): 
821–40. 

Olukotun, Ayo (1996): "Governance and the Media: Nigerian and East African Perspectives", 
paper read to the Governance Seminar, held at Novotel, Arusha, Tanzania, 12-16 May. 

Olukotun, Ayo (1997): "The Media and Democratization in Nigeria", paper presented to the 
Instructional NGO Forum on Governance and Democratization for university students, 
held at Obafemi Awolowo University, Ile-Ife, 2-5 September. 

Olukotun, Ayo (2000): “The Transition and the Media,” African Journal of Political Science,  

 Vol. 5(2), 31-44. 

Olukotun, Ayo and Tale Omole (1999): "The Media and Democratization in Nigeria 1984- 
1996", in Soremekun, Kayode, Williams Adebayo and Dele Olowu (eds), Governance 
and Democratization in West Africa, Dakar, CODESRIA Press, pp. 239-263. 

O'Neil, Patrick H. (1998): “Democratization and Mass Communication: What Is the Link?” In: 
Communicating Democracy: The Media and Political Transitions (Ed.) P. H. O'Neil. 
London: Lynne Rienner. 

OSCE-ODIHR (27 October 2005): “Guidelines on Media Analysis during Election Observation 
missions”. Strasbourg. Study no. 285/2004. European Commission for Democracy 
through Law (Venice Commission). 

http://www.insanbilimleri.com/en�
http://www.wcfia.harvard.edu/fellows/papers/1998-99/ocitti.pdf�
http://www.wcfia.harvard.edu/fellows/papers/1998-99/ocitti.pdf�


 
Teshome B., W. (2009). Media and multi-party elections in Africa: The case of Ethiopia. International Journal of 

Human Sciences [Online]. 6:1. Available: http://www.insanbilimleri.com/en  
 
 

 

110 

Oseni, Tunji (ed.) (1999): The Media Transition and Nigeria, Lagos, Tosen Consult. 

Owen, Diana (2007): “Media and Political Education: Election Communication and the  
Socialization of Native-born and New Americans,” Paper prepared for presentation at 
the conference, “Citizenship Education in an Age of Worldwide Migration,“ 
cosponsored by the Bundeszentrale fur politische Bildung of the Federal Republican of 
Germany and the Center for Civic Education, Muenster, Germany, September 14-19, 
2007. 

PANA (Pan African News Agency) (5 September 2000):“Ethiopian, triweekly, all female run 
newspaper goes daily”. 

Pankhurst, Richard (27-08-04): “Ethiopian Culture Revisited: The Coming of Newspapers in 
and for Ethiopia.” <http://www.addistribune.com/Archives/2004/08/27-08-
04/Culture.htm > (accessed on 8/2/2007). 

Pasek, Josh (2006): “Fueling or Following Democracy? Analyzing the Role of Media  

Liberalization in Democratic Transition”, Paper prepared for delivery at the Political 
Communication section of the 2006 Annual Meeting of the American Political Science 
Association. Philadelphia, August 30-September 3, 2006. 

RAP 21 (African Press Network for the 21st Century) (02-07-08): “Ethiopian Journalist 
struggles to find Sanctuary Abroad”, Newsletter no. 21. 

Reilly, Benjamin (June 2003): International Electoral Assistance: A Review of Donor Activities 
and Lessons Learned. Working paper 17, Working Paper series. Netherlands Institute of 
International Relations ‘Clingendael’ Conflict Research Unit. 

The Reporter (02 July 2008): “Awezagabiw Yepres Hig Tsedeqe” (“The Controversial Press 
Law Approved”). 

The Reporter (5 April 2008): “Discussing the press law.” 

The Reporter (13 January 2008): “Dish yelelachihu endemenameshachihu” (“Good Evening, 
those of you who don’t possess satellite TV”). 

The Reporter (28 May 2005): “EU observers mission warns of illegal practices seriously 
undermining transparency, fairness of elections. “. Vol. IX, No.455.  

The Reporter (2 July 2005): “IPI criticizes arrest of editors, says govt must stop harassing 
media”, Vol. IX, No.460. 

The Reporter (7 Yekatit 1999 EC): Kemircha Zeten Sebat Behuala Yegazetochina Mesihetoch 
KuterLemen Kenese? (“Why does the number of Newspapers and Magazines shrink 
after the 2005 elections?”). 

The Reporter (26 February 2005): “Level of government involvement in media fiercely 
disputed”, Vol. IX, No. 442.  

The Reporter (28 May 2005): “Media coverage of the 2005 elections”, Vol. IX, No. 455. 

The Reporter (01 November 2008): “Ministry of information dissolved.” 

The Reporter (17 May 2008): “New draft press law raises eyebrows.” 

The Reporter (30 June 2007): “Official explains broadcasting law” 

The Reporter (09 June 2007): “Parliament endorses controversial broadcasting law” 

http://www.insanbilimleri.com/en�
http://www.addistribune.com/Archives/2004/08/27-08-04/Culture.htm�
http://www.addistribune.com/Archives/2004/08/27-08-04/Culture.htm�


 
Teshome B., W. (2009). Media and multi-party elections in Africa: The case of Ethiopia. International Journal of 

Human Sciences [Online]. 6:1. Available: http://www.insanbilimleri.com/en  
 
 

 

111 

The Reporter (2 July 2005): “Police release five journalists. “. Vol. IX, No. 460. 

The Reporter (25 June 2005): “UN provides protection to Ethiopian pilots”. Vol. IX, No. 549. 

Reporters without Borders (2000): Practical Guide for Journalists. Paris. 

Reporters without border (16 October 2007): Worldwide Press Freedom Index 2007. 

Reuter (2 July 2008): “New Ethiopian media law draws criticism.” 

Reuters (9 November 2005): “Watchdog says Ethiopia harassing journalists. “ 

Robinson, Michael J. and Andrew Kohut (1988): "Believability and the Press". Public Opinion 
Quarterly, Vol. 52, pp. 174-189. 

SABC News (30, May 2005): “Clear Majority Win for Ethiopia’s Ruling Party”  

Sachs, Natan (April 2007): “Freedom of the Press, Democracy & Democratization”, Prepared 
for the Annual National Conference of the Midwest Political Science Association, 
Chicago. 

Sawant, P.B. (2003): ‘Accountability in Journalism’, Journal of Mass Media Ethics 18(1): 16–
28. 

Shimelis Bonsa (2002):“The State of the Private Press in Ethiopia.” In: Ethiopia: The Challenge 
of Democracy from Below. Bahru Zewde and Siegfried Pausewang (Eds.). Uppsala and 
Addis Ababa: Nordiska Afrikainstitutet, pp. 186-201. 

The Sub-Saharan Informer (01 November 2008): “Ethiopian government shuts down ministry 
of information, prime minister reshuffles cabinet”. 

The Sub-Saharan Informer (8 July 2005): “Journalist taken to court in daggering state security“. 
Vol. IV, No. 024. 

The Sub-Saharan Informer (9 September 2005): “Why state journalists don’t go to jail”. Vol. 
IV, No. 033. 

Sudan Tribune (25 May 2005): “Delays in Ethiopia’s Vote Count Increase Risk of Election 
Fraud-EU.”  

Sudan Tribune (2 June 2005): “Ethiopia opposition accuses Meles, newsmen arrested.” 

Sudan Tribune (15 May 2005): “Ethiopian PM bans demonstrations in Addis Ababa.” 

Sudan Tribune (6 July 2005): “Ethiopia says “defamatory’ reports liable to prosecution.” 

Sudan Tribune (11 June 2005): “Italian journalist in Ethiopia seeks refugee in embassy.” 

Tettey, Wisdom J. (2004): ‘The Politics of Radio and Radio Politics in Ghana: A Critical 
Appraisal of Broadcasting Reform’, pp. 215–39 in Rose Marie Beck and Frank 
Wittmann (eds) African Media Cultures: Transdisciplinary Perspectives. Köln: Rüdiger 
Köppe Verlag 

Tettey, Wisdom J. (2003): ‘The Mass Media and the Construction of Democratic Space in 
Ghana’, pp. 83–106 in W.J. Tettey, B.J. Berman and K.P. Puplampu (eds), Politics and 
Socio-Economic Development in Ghana. Leiden and Boston, MA: Brill Publishers. 

Tettey, Wisdom J. (2001): ‘The Media and Democratization in Africa: Contributions, 
Constraints and Concerns of the Private Press’, Media, Culture and Society 23(1): 5–31. 

http://www.insanbilimleri.com/en�


 
Teshome B., W. (2009). Media and multi-party elections in Africa: The case of Ethiopia. International Journal of 

Human Sciences [Online]. 6:1. Available: http://www.insanbilimleri.com/en  
 
 

 

112 

Tettey, Wisdom J. (2006): “The Politics of Media Accountability in Africa: An Examination of 
Mechanisms and Institutions”, The International Communication Gazette Vol. 68 NO. 
3, 229-248. 

Tsega Maria and Abebe Genamow (December 2000): “Media Status Report: Ethiopia,” 
Summary document written for the African Media Partners Network. GRET (Groupe de 
recherché et d’echanges technologiques). 

Uzodike, Ufo Okeke and Ayo Whetho (2006): “The Role of The Media in The DRC Elections: 
Beyond The ‘Watchdog’ Frontier. Conflict Trends,” ACCORD, Issue 2, pp.38-41. 

UNDP (United Nations Development Programme) (January 2004): “Electoral systems and 
processes”  

UNHCR (29 April 2008): “Freedom of the Press 2008-Ethiopia” 

VOA (26 November 2007): “Ethiopia-VOA Amharic, Oromo shows jammed: Ethiopia denies 
responsibility.” 

VOA (03 November 2005): “Media rights group says Ethiopian authorities threatening to arrest 
reporters” 

Wanyande, Peter (1995): “Mass Media-State Relations in Post-Colonial Kenya,” Africa Media 
Review, vol.9, no.3, pp. 54-75. 

Wolfsfeld, G. (1997): Media and Political Conflict: News from the Middle East. 
Cambridge:Cambridge University Press. 

Wonwosen Teshome B. (2008a): “Democracy and Election in Africa: Critical Analysis”. In: 
International Journal of Human Sciences, Vol. 5, Issue 2, pp. 1-14. 

Wondwosen Teshome B. (2007): “The History of Ethiopia’s Imperial Constitutions (1931-
1974).” Paper Presented at the AFRIKANISTENTAG 2007, Institut für 
Afrikawissenschaften /Department of African Studies, Universität Wien/University of 
Vienna, Spitalgasse 2, Hof 5, A-1090 Wien/Vienna, Austria. July 23–25, 2007. 

Wondwosen Teshome and Jerusalem Negash W. (2007): “Information Technology and the 
Gender Digital Divide in Africa: The Case of Ethiopia,” ICFAI Journal of Information 
Technology, Vol. 3, No. 4, pp. 23-42.  

Wonwosen Teshome B. (2008b): “International Election Observers in Africa: The Case of 
Ethiopia.” In: Alternatives: Turkish Journal of International Relations, vol. 7, No.1, pp. 
119-137. 

http://www.insanbilimleri.com/en�

	Government Crackdown against the Independent Press
	Angola Press (8 July 2005): “Ethiopia cancels accreditation of five correspondents.”
	BBC News (2005/05/25): “Ethiopia monitors criticise count.”
	IRIN (8 July 2005): “US condemns use of force as mp is killed.”
	Kerala Next (09 June 2005): “At least 24 Killed, Hundreds Wounded in Ethiopian Election Clashes.”
	Mail & Guardian (23 May 2005): “Ethiopia’s election furore sparks boom for free press.”
	SABC News (30, May 2005): “Clear Majority Win for Ethiopia’s Ruling Party”
	Sudan Tribune (25 May 2005): “Delays in Ethiopia’s Vote Count Increase Risk of Election Fraud-EU.”

