Cultural diversity policies of the museums in the United Kingdom and sample practices from London<p>İngiltere’deki müzelerin kültürel çeşitlilik politikaları ve Londra’dan uygulama örnekleri

Authors

  • Ceren Karadeniz Ankara University
  • Bekir Onur Ankara University

Keywords:

museum, cultural diversity, museum studies, museum diversy politics, museums in the UK, Müze, müze eğitimi, kültürel çeşitlilik, çokkültürlülük, katılım

Abstract

Cultural diversity is adopted as an understanding of the synergy including acceptance and representation of the presence from different cultures, the local communities, minorities, ethnic identities, religious or social commitment in the communities, the different age groups, the physical competences, gender, etc. in one large admission and it is represented as an understanding of rapid pace. No matter what type the museums are, museums of today have the same functions. Museums were known to play an important role in creation of identity, development of identity and social networking processes and they develop their own and unique policies in cultural diversity, multiculturalism, tolerance, intercultural dialogue and pleasant relations. Contemporary museums, as they are aware of the cultural diversity is the most significant source to construct the intercultural peace and to sustain and rediscover the common heritage with intellectual and scientific cooperation, endeavor to make the community participation possible in exhibitions and events for their own sustainability. In the UK, by force of contemporary museology, museums include the subject of cultural diversity and equality and they also use these concepts in their practice schemes, training programmes and other museum activities. The approaches, policies and practices of the museums in the United Kingdom in cultural diversity is examined with historical context. This research is designed as a qualitative research including historical research and document review about cultural diversity policies and contents. In the section of the research where the samples of practices are discussed, the document review process which was carried out at Victoria and Albert Museum, Museum of London, British Museum and Tate Modern is analyzed.

 

Özet

Kültürel çeşitlilik, farklı kültürlerin varlığının, yerel topluluklar, azınlıklar, etnik kimlikler, dini ya da sosyal bağlılığı bulunan topluluklar, farklı yaş grupları, fiziksel yeterlikler, cinsiyet vb., ve geniş birlikteliğinin kabul ve temsil edilmesine ilişkin bir anlayış olarak benimsenmektedir. Türleri ne olursa olsun, günümüz müzelerinin işlevleri ortaktır. Kimlik oluşturma, kimlik geliştirme ve sosyalleşme süreçlerinde önemli roller oynadığı bilinen müzeler, kültürel çeşitlilik, çok kültürlülük, hoşgörü, kültürlerarası diyalog ve iyi ilişkilerin desteklenmesi kavramlarına ilişkin kendi politikalarını ve planlarını geliştirmektedir. Çağdaş müzeler, kültürel çeşitliliğin insanlığın ortak mirasını yeniden keşfetmek, bu mirası sürdürmek ve kültürlerarası barışı inşa etmek için kültürel, entelektüel ve bilimsel işbirliği ile birlikte yönetilebilecek en önemli kaynak olduğunun bilinciyle toplumun katılımını önceleyen sergiler ve etkinlikler hazırlayarak sürdürülebilirliklerini devam ettirme çabasındadır. İngiltere’deki müzeler, çağdaş müzeciliğin bir gereği olarak, kültürel çeşitlilik konusunu çeşitlilik ve eşitlik politikaları ve uygulama şemaları oluşturarak ele almakta; eğitim programlarını ve diğer etkinliklerini bu olguya dayandırmaktadır. Bu çalışmada İngiltere’deki müzelerin kültürel çeşitliliğe ilişkin yaklaşımları, geliştirdikleri politikalar ve uygulamalar tarihsel bağlamda ele alınmıştır. Bu çalışma tarihi araştırma modelinde desenlenmiş bir nitel araştırmadır. İngiltere’deki müzelerin çeşitlilik ve eşitlik poltikaları tarihsel süreçleri ve içerikleriyle birlikte incelenmiştir. Politika uygulama örneklerinin tartışıldığı bölümde ise, Londra’daki Victoria ve Albert Müzesi, Londra Müzesi, British Müzesi ve Tate Modern Sanatlar Müzesi’nde gerçekleştirilen kültürel çeşitlilik konulu doküman inceleme sürecinde elde edilen analizine yer verilmiştir.  

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Ceren Karadeniz, Ankara University

Interdisciplinary Museum Education Programme

Araş. Gör. Ankara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eğitimin Kültürel Temelleri Bölümü Güzel Sanatlar Eğitimi Anabilim Dalı Doktora Programı Öğrencisi

Bekir Onur, Ankara University

Prof. Dr. Ankara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Fakültesi, Eğitimde Psikolojik Hizmetler Bölümü emekli öğretim üyesi

References

BBC News UK (2011). Free Museums: Visits More Than Double. http://www.bbc.co.uk/news/uk-15979878 adresinden 10 Nisan 2012 tarihinde erişilmiştir.

British Museum’ Disability & Equality Scheme (2007). British Museum. UK: British Museum. http://www.britishmuseum.org/pdf/disability.pdf adresinden 06.03.2013 tarihinde erişilmiştir.

The British Museum’s Gender Equality Scheme (2007). British Museum. UK: British Museum. http://www.britishmuseum.org/pdf/disability.pdf adresinden 06.03.2013 tarihinde erişilmiştir.

Burdett, R. (2004). Museums and galleries: creative engagement. London: National Museums Director’s Conference.

Coombes, E., A. (2004). Museums and the formation of national and cultural identities. In Bettina Messias Carbonell, (Ed.), Museum Studies: An anthology of contexts, (pp. 231-246). United Kingdom: Blackwell Publishing.

Crooke, E. (2007). Museums and community. London: Routledge.

DMSC (Department of Culture, Media and Sport) (2000). Centers for social change: museums, galleries and libraries for all. London: DCMS.

Dodd, J. & Sandell, R. & Delin, A. & Gay, J. (2004). Buried in the footnotes: the representation of disabled people in museums and gallery collections. Leicester: Research Center for Museums and Galleries (RCMG).

GLLAM (2000). Museums and social inclusion: The GLLAM report. Leicester: Research Center for Museums and Galleries (RCMG).

http://www2.le.ac.uk/departments/museumstudies/rcmg/projects/museums-and-social-inclusion-the-gllam-report/GLLAM%20Interior.pdf adresinden 27 Mayıs 2012 tarihinde edinilmiştir.

Hudson, S. & Ritchie, R. J. (2006). Promotoing destinations via film tourism: An empirical identification of supporting marketing initiatives. Journal of Travel Issues, 44(4), 387-396.

İngiliz Müzeler Birliği (2008). Museums Association statement and responses. http://museumsassociation.org adresinden 15.03.2014 tarihinde erişilmiştir.

Karadeniz, C. & Çıldır, Z. (2014). İngiltere’de Müze Eğitimi: Londra’dan İzlenimler (Yay. Haz. B.Onur). Ankara:Kalem Kitap Yayınevi.

Kaur, R. (2005). Unearthing our past: engaging with diversity at the museum of London. London: Museum of London.

http://www.museumoflondon.org.uk/CollectionsResearch/Research/YourResearch/RWWC/Essays/Essay1/ adresinden 20 Nisan 2012 tarihinde edinilmiştir.

Kutlu, Z., Ü. ve Smithuijsen, C. (2010). Kültür Politikaları ve Yönetimi. Kültür Politikaları ve Yönetimi (KPY) Yıllık 2010. İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları.

Klein, D., M. & Chen, D. (2001). Working with children from culturally diverse backgrounds. USA: Delmar, Thomson Learning.

Kymlicka, W. (1998). Çokkültürlü Yurttaşlık: Azınlık Haklarının Liberal Teorisi. İstanbul: Ayrıntı Yayınları.

Shaikh, H. (2001). Exploring cultural diversity. In Dodd, J. & Sandell, R. (Eds.), Including Museums (pp.98-101).

Leicester: University of Leicester Research Centre for Museums and Galleries.

Say, Ö. (2013). 21. yüzyılda Ulus, Çokkültürlülük ve Etnisite. İstanbul: Kaknüs Yayınları.

Sayers, E. (2011). Tate Modern: Special groups. Internatonal Blikopeners / Eye Openers Symposium: Connecting Young People and Cultural Institutions. 14-15 October, 2010. Stedelijk Museum, Amsterdam.

http://www.stedelijk.nl/upload/educatie/blikopeners/Blikoperners_symposium.pdf adresinden 17.12.2012 tarihinde erişilmiştir.

Sandell, R. (2000). The strategic significance of workforce diversity in museums, International Journal of Heritage Studies, 6 (3), 213-130.

Small, S. (2011). Slavery, Colonialism and Museums Representations in Great Britain Old and New Circuits of Migration. Human Architecture: Journal of Sociology of Self Knowledge, 9 (4), 117-128.

Taylor, B. (1991). Framing art - the Tate Modern Art Museum. In Moira Vincentelli (Ed.),Gallery Education and the New Art History (pp.19-23). United Kingdom: The Art Council of Great Britain.

Museums, Libraries and Archives Council (2005). Sustainable communities summit bulletin. London: MLA.

Nightingale, E. (2006). Dancing around the collections: Developing individuals and audiences. C. Lang, J. Reeve ve V. Woollard (ed.), in The Responsive Museum, pp. 80-91. Hampshire: Ashgate.

Padmini, S. (2009). Representation and relevance: how museums display diversity in migration in museums: narratives of diversity in europe (ed. Rainer Ohliger), 81-83. Berlin: Edition Network Migration in Europe.

Parkinson, B. R. (2013). A little gay history: Desire and diversity across the world. London: British Museum.

Walsh, K. (1992). The representation of the past in Museums and heritage in the postmodern world. London: Routledge.

Winder, R. (2005). Bloody foreigners: the story of immigration to Britain. London: Abacus.

Victoria & Albet Museum Diversity Policy (2014). http://www.vam.ac.uk/content/articles/v/v-and-a-strategies-for-access,-inclusion-and-diversity/ adresinden 11.02.2014 tarihinde erişilmiştir.

Young, L. (2005). Our lives, our histories, our collections. London: Museum of London.

http://www.museumoflondon.org.uk/Collections-Research/Research/Your-Research/RWWC/Essays/Essay2/Default1.htm adresinden 17 Şubat 2012 tarihinde edinilmiştir.

Downloads

Published

2015-01-14

How to Cite

Karadeniz, C., & Onur, B. (2015). Cultural diversity policies of the museums in the United Kingdom and sample practices from London&lt;p&gt;İngiltere’deki müzelerin kültürel çeşitlilik politikaları ve Londra’dan uygulama örnekleri. Journal of Human Sciences, 12(1), 109–128. Retrieved from https://www.j-humansciences.com/ojs/index.php/IJHS/article/view/3108

Issue

Section

Anthropology